دلایلی که باعث افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو میشود چیست؟
در فروشگاه اینترنتی ۳۰part:
شما مشتری گرامی قادر خواهید بود محصولات لوازم یدکی خودرو را با نازلترین قیمت و برترین کیفیت خریداری نمایید
افتخار ما این است که محصولات فروشگاه اینترنتی ۳۰پارت بدون افزایش قیمت و درصد تورم در اختیار شما مشتریان گرامی قرار داده شده است.
میزان افزایش قیمت قطعات یدکی نسبت به سال گذشته چقدر بوده است؟
میزان افزایش قیمت در قطعات یدکی و مصرفی از یک قطعه تا قطعه دیگر متفاوت است، وقتی یک نوع قطعه
در بازار کمیاب میشود، جهش قیمت بیرویهای را تجربه میکند.
این افزایش قیمت در برخی قطعات مصرفی خودرو بهخصوص خودروهای وارداتی، کامیون و حملونقل مسافری حدود ۱۰۰درصد بوده است
و در بقیه قطعات خودروهای سواری نیز نسبت به بازار شب عید با افزایش قیمت۲۰، ۳۵تا ۵۰درصدی مواجه هستیم.
بهنحوی که مثلا قیمت دیسک و صفحه خودروی پژو که قبل از عید حدود ۷۰۰هزار تومان بود اکنون به
بیش از یکمیلیون تومان افزایش یافته است.وقتی در وزارت صنعت پشت درهای بسته و بدون حضور اتحادیههای
تعمیرکاران و فروشندگان قطعات یدکی در مورد آن تصمیمگیری میشود، باید انتظار اینگونه کمبود و افزایش بیرویه قیمتها در بازار را داشته باشیم.
چرا با وجود سیر نزولی قیمت خودرو، نرخ قطعات یدکی در حال افزایش است؟
گرچه طی چند هفته گذشته قیمت خودرو سیر نزولی داشته اما افزایش نرخ ارز، حقوق و دستمزد و بیمه کارگران، موجب شده است
تا هزینه تامین و عرضه قطعه برای فروشندگان و تولیدکنندگان افزایش یابد.از سوی دیگر گرچه نرخ خودرو
سیر نزولی داشته اما قیمت خودرو هنوز به قیمتهای سال گذشته نرسیده است.
علاوه بر آن حتی به فرض کاهش قیمت خودرو، مدت زمانی طول میکشد تا کاهش قیمت خودرو بر کاهش نرخ قطعه تأثیر بگذارد
.باید توجه کرد که قطعات یدکی و لوازم مصرفی خودرو نرخ مصوب ندارد
و در همه کشورها نرخ این اقلام در بازار براساس رقابت تعیین میشود.
عوامل زیادی در تعیین قیمت لوازم یدکی و مصرفی خودرو دخیل هستند
اما در کشورمان بهدلیل کمبود عرضه، قیمت این محصولات براساس رقابت و کیفیت تعیین نمیشود.
افزایش نرخ ارز و کمبود قطعات عامل موثر در افزایش قیمت
علیرضا نیک آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در خصوص علت گرانی لوازم یدکی، گفت: قیمت لوازم یدکی مستقیما
با نرخ ارز ارتباط دارد هر چقدر ارز تغییر کند، قیمت این کالا افزایش پیدا میکند اما
اینکه چرا کالاهایی که ساخت داخل است باید با ارز محاسبه شود بحث دیگری است.
او بیان کرد: برخی از مواد اولیه قطعات مانند بلبرینگ، کاسه نمد و… در داخل تولید نمیشود از این رو باید وارد کرد
بنابراین قیمت این مواد با ارز محاسبه میشود
که درحالحاضر شاهد افزایش قیمت ارز نیز هستیم.رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تشریح کرد:
برخی از قطعات ممکن است از خارج وارد شود.این مقام مسئول یکی دیگر از دلایل گرانی را برخی از قطعات دانست و گفت:
معمولا هر سال در برخی از مقاطع به دلیل کمبود تعداد معدودی از قطعات یدکی، افزایش مییابد که این دلیل بر گران شدن قطعه نیست
بلکه دلیل بر کمبود قطعه است.او ادامه داد: چنین افزایش قیمتی به دلیل کمبود رخ میدهد و مختص به لوازم یدکی نیست
و در مورد سایر اجناس و اقلام از مواد خوراکی نظیر گوجه فرنگی و سیب زمینی گرفته تا لوازم یدکی مشاهده میشود.پس
از چنین اتفاقی با فعالیت صنف مورد نظر و راهکارهای انجام شده
کالای مورد نظر به وفور در دسترس قرار میگیرد و حتی قیمت آن به زیر قیمت میرسد.
یکی از رانندگان نیز در این خصوص گفت: گرانی در بازار لوازم یدکی بیداد میکند و توانمان برای خرید این کالاها رو به کاهش است.
از دولت درخواست داریم تا در بازار لوازم یدکی نظارت داشته باشد و بتوان قیمتها را در این بازار کاهش داد.
مرتضی کاظمیان یکی از توزیعکنندگان لوازم با اشاره به افزایش قیمت لوازم یدکی در بازار، گفت: افزایش ۲ تا سه برابری قیمت
در شرایط فعلی بازار، کسب و کار عادی را تحت الشعاع قرار داده و شاهد این هستیم متقاضیان خرید قطعات خودرو به دلیل گرانی
از خرید آن امتناع میکنند. متاسفانه باید اذعان کرد این وضعیت موید شرایط نامطلوبی است
که به اشکال گوناگون طی ماههای اخیر ظهور پیدا کرده است.
او افزود: فارغ از موضوع گرانی و افزایش تامل برانگیز قیمت قطعات و لوازم یدکی خودرو، کمیاب شدن برخی قطعات بر مشکلات موجود افزوده
و به واقع متقاضیان برای یافتن و خریداری برخی قطعات با چالشها و مشکلات متعددی مواجه هستند.
این فعال در عرصه فروش و توزیع لوازم یدکی خودرو گفت:
در چنین شرایطی زمینه برای افزایش و گرانی هر چه بیشتر قطعات هموارتر میشود
و این موضوعی است که نباید آن را نادیده گرفت
و باید دستگاههای ذی ربط با فوریت نسبت به حل و فصل آن اقدام کنند.کاظمیان تصریح کرد:
در چنین شرایطی، بستر برای افزایش توزیع و عرضه لوازم یدکی تقلبی و بیکیفیت، بیش از پیش فراهم شده
و اساسا برخی از متقاضیان خرید لوازم یدکی، با علم به بیکیفیت بودن قطعات،
به دلیل ارزان بودن آن مبادرت به خرید و تهیه چنین قطعات میکنند.او افزود: کیفیت پایین این قطعات باعث میشود، بعد از مدت
کوتاهی دوباره قطعه تعویض شده با اشکال و نارسایی در کارکرد مواجه شود
و متاسفانه برخی نسبت به این موضوع عکس العمل شدید و نامتعارف نشان میدهند
در صورتی که بنده و بسیاری از فعالان حوزه توزیع در هنگام فروش قطعات به مشتریان، به این واقعیت اشاره میکنیم
که قطعه مورد نظر از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نیست زیرا برای ما مشخص است که بعد از مدت کوتاهی با مراجعه مجدد
و گلایه مشتری مواجه میشویم.در پایان انتظار میرود،
بیش از هرگونه تصمیم گیری، عواقب و پیامدهای احتمالی چنین تصمیماتی مد نظر قرار گیرد
تا به واسطه آن بازار از شوکها و التهابات و مواجهه با چنین مشکلاتی مصون بماند
و یا اینکه نمود نارساییهای احتمالی به حداقل ممکن کاهش پیدا کند
تأثیر افزایش قیمت لوازم یدکی بر کسب و کارهای مرتبط چگونه بوده است؟
همانطور که افزایش هزینه دارو و خدمات پزشکی موجب شده است
تا بسیاری از اقشار کمدرآمد تا حد امکان از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کنند،
در بخش انجام تعمیرات خودرو نیز کمبود و رشد قیمت قطعات یدکی و مصرفی و افزایش هزینه دستمزد انجام تعمیرات موجب شده است
تا مالکان خودرو با وجود اطلاع از نقص فنی خودروشان، حتی از انجام تعمیرات ضروری و حساس مانند جلوبندی، سیستم تعلیق
و ترمز که تعمیر نکردن آنها موجب شکلگیری خسارات جانی و فاجعه میشود نیز از مراجعه به تعمیرگاه خودداری کنند.
افزایش شدید قیمت قطعات یدکی و هزینه تعمیرات موجب تشدید رکود در کسب و کار تعمیرکاران شده است.
در چنین شرایطی باید بانکها با پرداخت تسهیلات خرد به کمک این فعالان صنفی بیایند
تا شاهد تعطیلی این کسب و کارها و افزایش بیشتر هزینه ارائه خدمات آنها نباشیم.
علت افزایش قیمت قطعات یدکی خودرو چیست؟
افزایش قیمت خودرو طی چندماه گذشته موجب جهش قیمت در بازار لوازم یدکی شد و متأسفانه این افزایش قیمت از شرکتهای تامینکننده
اصلی قطعات یدکی در خودروسازیها آغاز شد. مثلا قیمت خودروهای کار (کامیونها) و اتوبوسهای حملونقل درونشهری
و برونشهری و قطعات یدکی و مصرفی آن توسط شرکتهای خودروسازی افزایش یافت
و در ادامه به قطعات یدکی و مصرفی سایر خودروها گسترش یافت.
از سوی دیگر افزایش نرخ دلار و یورو طی چند ماه اخیر موجب شد تا به گرانی قطعات یدکی در بازار دامن زده شود.
کمبود و افزایش قیمت قطعات یدکی شرایطی را فراهم کرده که اکنون بسیاری از خودروهای دارای نقص فنی در سطح شهرها
و جادهها در حال تردد هستند و مالکان اینگونه خودروها بهدلیل رشد هزینه قطعات و تعمیرات،
از تعمیر اینگونه خودروها طفره میروند و مراجعه آنها به تعمیرگاهها سخت شده است.
مبنای کنونی تعیین نرخ لوازم یدکی در بازار چیست؟
اکنون متأسفانه قطعهسازان به جای رشد عرضه و تعیین قیمتها در بازار رقابتی تنها با
دریافت بازخورد از نرخ بازار نسبت به قیمتگذاری لوازم یدکی و مصرفی خودرو اقدام میکنند.
در واقع نرخ روز بازار، ملاک تعیین نرخ قطعات شده و تامینکنندگان لوازم یدکی در رقابتی ناسالم نرخ قطعات را هر روز افزایش میدهند
که برخلاف رویه جاری در اغلب کشورهای دنیاست.
در کشورمان نرخ قطعه و سایر کالاها ثبات نداشته و به هر دلیلی سیر صعودی به خود میگیرد
،ر واقع به نوعی رقابت برای گرانفروشی قطعه شکل گرفته است. این در حالی است که باید قیمت قطعه بر مبنای نرخ تمام شده،
سود عمدهفروشی و خردهفروشی مصوب و در بازاری رقابتی تعیین شود.