دسته‌بندی نشده

شریک تجاری واردات خودروهای اوپل در ایران چه کسی است؟

شریک تجاری واردات خودروهای اوپل در ایران چه کسی است؟

محصولات خودروهای اوپل در بازار ایران

شریک تجاری واردات خودروهای اوپل در ایران چه کسی است؟: اخبار بازار خودروی ایران در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بیش‌تر پیرامون واردات، فروش خودروهای وارداتی در سامانه جدید با افتتاح حساب وکالتی و مسدودسازی مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و البته عرضه گسترده خودروهای داخلی در سامانه یکپارچه فروش خودرو با حساب وکالتی و مسدودسازی مبلغ ۱۰۰ میلیون تومانی می‌چرخد. در این میان نیز گاه و بی‌گاه خبرهایی از ورود برندهای چینی، آسیایی و اروپایی به ایران می‌رسد که در این بین نیز بیش‌تر اخبار درباره مدل‌های احتمالی وارداتی از این برندها و همچنین مشخص شدن وارد کننده وطنی است.

 

یکی از برندهای اروپایی:

که پیش از این سابقه حضور در بازار ایران را نیز دارد، اوپل است. اوپل در دو مقطع در ۴ دهه اخیر در بازار ایران حضور پیدا کرد که حضور اول آن به دهه ۹۰ میلادی و عرضه مدل‌های موفقی چون کورسا، آسترا و وکترا باز می‌گردد که می‌توان این حضور را موفق‎‌ترین حضور این برند در بازار ایران دانست. اما حضور دیگر این برند در بازار نیز به پیش از بسته شدن واردات خودرو و حوالی سال‌ ۲۰۱۴ میلادی باز می‌گردد که نسخه‌های جدید کورسا، اینزیگنیا، آسترا و در تعداد بسیار محدودی موکا به بازار ایران راه پیدا کردند. اما این حضور مجدد نه تنها آن طور که باید موفق نبود، بلکه عمر کوتاهی نیز داشت.

حال برای سومین بار یکی از شرکت‌های داخلی توانسته است مجوز واردات خودروهای اوپل را دریافت کرده و در تهیه و تدارک مقدمات این عرضه است. در حال حاضر یک شرکت تازه تاسیس که مالکیت آن به مالک ایرانی شرکت مدیران خودرو تعلق دارد متولی عرضه محصولات اوپل در بازار ایران است. به بیان دیگر مالک اصلی برند مدیران خودرو با ایجاد یک شرکت و ساختار جدید در صدد واردات محصولات اوپل است.

 

در حال حاضر به صورت دقیق مشخص نیست که این شرکت کدام مدل از محصولات اوپل را به ایران عرضه می‌کند اما آن طور که از شواهد امر پیدا است، مدل محبوب آسترا که یک هاچ‌بک سگمنت C است و در نسخه استیشن نیز عرضه می‌شود بیش‌ترین شانس حضور در بازار را به عنوان اولین محصول در اختیار دارد. هاچ‌بک کامپکت و نام آشنای کورسا نیز گزینه دیگر واردات به شمار می‌رود که از محبوبیت بسیار قابل توجهی در بازار ایران برخوردار است.

 

در کنار این دو محصول:

کراس‌اوور ساب کامپکت موکا و کراس‌اوور شهری گرندلند (بسته به قیمت نهایی خرید توسط واردکننده وطنی) نیز شانس حضور در بازار ایران را دارند.

 

اوپل:

یک شرکت خودروسازی آلمانی است که توسط آدام اوپل در سال ۱۸۶۲ بنا نهاده شد. این خودروساز در سال‌های ۱۹۲۹ تا ۲۰۱۷ تحت تملک جنرال موتورز آمریکا قرار گرفت و پس از آن ماه مارس سال ۲۰۱۷ به قیمت ۲٫۲ میلیارد یورو تحت تملک گروه پژو-سیتروئن (PSA) درآمد و اکنون در مالکیت گروه استلانتیس قرار دارد.

استلانتیس یک شرکت چندملیتی است، که دفتر مرکزی آن در شهر آمستردام در کشور هلند قرار دارد و در ژانویه ۲۰۲۱ از ادغام دو گروه پژو-سیتروئن و فیات‌-کرایسلر (FCA) متولد شد. این شرکت از چندین برند شامل آبارث، آلفارومئو، سیتروئن، داج، دی‌اس، فیات، فیات پروفشنال، جیپ، کرایسلر، لانچیا، مازراتی، اوپل، رم، پژو و واکسول (واکسهال) و موپار تشکیل شده است.

 

  • شایعاتی درباره صدور مجوز برای یک شرکت خصوصی مبنی‌بر واردات خودروهای اپل (Opel) مطرح شده که می‌تواند برای طرفداران قدیمی این برند خبر خوبی باشد.

 

 

واردات خودروهای اپل:

به صدای بلندتری شنیده می‌شود و لذا شایعاتی از موفقیت یک شرکت خصوصی برای دریافت مجوز واردات محصولات با نشان اروپایی به گوش می‌رسد. اپل پیش از انقلاب ایران، حضوری چشم‌گیر با مدل‌های رکورد و کاپیتان و تعداد محدودی جی تی در دهه ۴۰ داشت که در بین مردم بسیار محبوب بودند، اواسط دهه ۵۰ نیز مدل کمودور از سوی شرکت پارس خودرو با نام شورلت رویال روانه بازار شد که سدانی قدرتمند و مدرن در دوره خود به شمار می‌آمد.

 

از سرگیری واردات خودروهای اپل

بااینکه تلاش‌های از سوی اپل در اواسط دهه ۹۰ ورود دوباره به بازار ایران انجام شد، بااین‌حال عدم برنامه‌ریزی وجود زیر‌ساخت‌های لازم چنین امکانی را برای اپل فراهم نساخت. حالا مجدداً در این روزهایی که واردات خودرو تب‌وتاب بالایی را به علت محدودیت‌های همکاری و سقف قیمتی ندارد، شنیدن نام اپل با آن همه خاطرات و مدل‌های جذاب می‌تواند قوت قلبی برای طرفداران این برند در آغاز سال جدید باشد.

بااینکه فعلاً واردکننده و مدل‌های انتخابی برای بازار ایران تعیین نشده، اما قطعاً اپل برای تکرار موفقیت خود نیازمند یک تیم حرفه‌ای و معتبر خواهد بود. قطعاً گستره‌ای از محصولات اپل در بازه کمتر از سقف واردات ۲۰ هزار یورو جای خواهد گرفت و لذا اجازه ورود به ایران را خواهد داشت.

البته طی این مدت خیلی از برندها تصمیم به حضور در بازار ایران را داشتند که در حد صحبت‌های ابتدایی باقی ماند، به‌هرحال با این خبر امید فراوانی ایجاد شده تا اپل موفق به ایجاد جذابیت در بازار خودروهای وارداتی به طور ویژه‌ای شود. درحال‌حاضر باید منتظر قطعی شدن این همکاری و تعیین محصولات وارداتی اپل به ایران باشیم.