مناسب خودروهای: آریو S300
ساخت کشور: چین
تایید شده توسط: زوتی
مناسب خودروهای: آریو S300
ساخت کشور: چین
تایید شده توسط: زوتی
پدال کلاج آریو-S300 محصولی وارداتی به بالاترین سطح کیفی که مورد تایید شرکت سازنده خودرو زوتی می باشد.
پدال کلاج آریو-S300 همان طور که از اسم این قطعه پیداست محل قرار گرفتن آن داخل کابین خودرو و زیر پای راننده میباشد
و در دسته بندیهای فروشگاه اینترنتی ۳۰part.ir جزو گروه قطعات موتوری و گیربکسی خودرو قرار گرفته است.
کِلاچ (کِلاژ یا کِلاج) (به انگلیسی|Clutch) نام یکی از قطعات خودرو است.
ریشه لغوی کلاچ یک کلمه انگلیسی به معنی اتصال است.
لیکن معنی رایج آن به وسیلهای اطلاق میگردد که عمل اتصال یا قطع کردن را انجام میدهد.
در خودرو کلاچ اتصال بین فلایویل موتور و گیربکس را برقرار می کند و روی آن کنترل دارد.
پدال کلاچ وسیله ای است که به کمک آن راننده هر زمان که بخواهد میتواند اتصال موتور را از جعبهدنده جدا نماید،
بدین معنی که موتور روشن باشد بدون اینکه چرخ دندهها در جعبه دنده بچرخند و خودرو حرکت نماید.
کاربرد پدال کلاچ در مواقع تعویض دنده یا متوقف کردن خودرو است آن هم برای اینکه موتور خاموش نشود.
کلاچ وسیله ای مکانیکی است که برای انتقال نیرو از آن استفاده می شود.
این انتقال نیرو در حالت درگیر، از یک قسمت (مولد نیرو) به قسمتی دیگر (دستگاه انتقال نیرو) انجام می شود،
اما کلاچ همیشه درگیر نیست و می تواند آزاد باشد.
۱- گشتاور حاصل از پیستون یک موتور جرقه ای در سرعت خیلی کم صفر بوده
و با زیاد شدن سرعت موتور زیاد می شود تا به حد متوسطی می رسد
بنابراین برای وارد کردن گشتاور کافی به قسمت های به حرکت دراورنده
خودرو (چرخ ها) در لحظه شروع به حرکت لازم است
موتور قبل از انتقال نیروی خود به قسمت مورد استفاده قرار دهنده نیرو با سرعت کم و بدون بار حرکت کند.
۲- تعویض دنده ها تقریبا برای یک راننده در هنگام ارتباط موتور با دستگاه انتقال نیرو و غیره ممکن است
کلاچ باعث قطع شدن انتقال نیرو از موتور به قسمت های حرکت کننده شده و در نتیجه عوض کردن دنده اسان می شود.
۳- در هنگام راه اندازی موتور بهتر است
که گشتاور اینرسی قسمت های دوار را که راه انداز را به در می اورد به حداقل رساند
این عمل با قطع کردن قسمت های مورد استفاده قرار دهنده نیرو از میل لنگ به وسیله کلاچ عملی می شود.
آنچه بیان شد، ساختار ساده و اساس کار یک کلاچ صفحهای است که در بیشتر خودروها بکار گرفته میشود.
این نوع کلاچ یک اتصال اصطکاکی میان موتور اتومبیل به عنوان منبع تولید توان و جعبه دنده اتومبیل برقرار میکند.
در حالی که کلاچ اتومبیل درگیر است توان از موتور به جعبه دنده و از آنجا به چرخها انتقال مییابد.
لیکن گاهی لازم میشود که دنده مورد استفاده در جعبه دنده خودرو بر حسب شرایط جاده و سرعت حرکت تغییر یابد.
برای آنکه بتوان این تغییر را به راحتی انجام داد، ابتدا لازم است که توان موتور از چرخ دندههای موجود در جعبه دنده جدا شود.
برای قطع کردن این ارتباط توانی میان جعبه دنده و موتور از کلاچ استفاده میشود.
این کار برای راننده اتومبیل میتواند به راحتی فشار دادن یک پدال به کمک پای چپ خویش باشد.
لیکن فشار دادن این پدال پایی باعث فاصله گرفتن محور جعبه دنده از صفحه ی در حال چرخش موتور (فلایویل) خواهد شد.
بوجود آمدن فاصله، معادل است با قطع ارتباط و انتقال توان میان موتور و جعبه دنده.
در این حالت راننده برای مدت کوتاهی پدال کلاچ را فشرده نگه میدارد
و در حالی که جعبه دنده تحت تاثیر هیچ نیروی خاصی قرار ندارد یا به اصطلاح خلاص است،
دنده مناسب را انتخاب کرده و جعبه دنده را در دنده مطلوب قرار میدهد و سپس پدال کلاچ را رها میکند.
در این لحظه انتقال توان از موتور به جعبه دنده دوباره از سر گرفته خواهد شد.
در ساده ترین حالت وظیفه کلاچ اتصال و قطع ارتباط دو شفت در حال چرخش است.
دستگاه کلاچ به وسیله پدال کلاچ که زیر پای چپ راننده قرار گرفته بکار میافتد.
برای بکار انداختن کلاچ، راننده میبایست با پای چپ پدال کلاچ را تا انتها فشار بدهد.
۱-قطعات مصرفی:
تیغه برف پاک کن جلو، بازویی برف پاک کن جلو، شمع موتور، فیلتر بنزین، فیلتر هوا، فیلتر روغن و … .
۲-قطعات سیستم ایمنی:
کیسه های هوا، دیسک ترمز جلو، دیسک ترمز عقب، پمپ ترمز، بوستر ترمز، کالیپر ترمز جلو، سیلندر ترمز عقب و … .
۳-قطعات تهویه مطبوع و خنک کننده موتور:
پنل بخاری، رادیاتور کولر، رادیاتور آب، رادیاتور بخاری، کمپرسور کولر، لوله های کولر، موتور فن بخاری، موتور تغییر وضعیت دریچه بخاری و … .
۴-قطعات موتوری و گیربکس:
گیج روغن، خرطومی هواکش، گاید سوپاپ، کاسه نمد ها، ECU موتور، پوسته گیربکس و کلاچ، میل بادامک، سنسور OCV، شاتون، و ….
۵-قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی و جعبه فرمان:
کمک فنرها، توپی سرکمک، سیبک فرمان، طبق، جعبه فرمان، تلسکوپی فرمان و قرقری فرمان، میل تعادل، میل موجگیر و…. .
۶-قطعات سوخت رسانی:
سنسور اکسیژن، باک بنزین، ریل سوخت، منیفولد هوا، منیفولد دود، کاتالیست، انژکتور سوخت، کنیستر، شیلنگها بنزین و … .
۷ -قطعات بدنه، قفلها، چراغها و براکتها:
لولای دربهای جانبی، محافظ رادیاتور، درب صندوق، چراغ جلو، پرژکتور جلو، سپر جلو و عقب، براکتهای سپر و … .
۸-قطعات برقی و الکتریکی:
بوق، یونیت سنسور دنده عقب، انواع سنسور، ECU ایربگ،کوئل، انواع ECU، آینه های جانبی، سنسور دنده عقب و … .
۹-قطعات تزئینات داخی و خارجی:
قاب سه گوش کنار آینه، دستگیره درب های، قاب تزئینی روی داشبورد، جلو پنجره، نوار آبگیر داخلی و بیرونی، قاب کلید شیشه بالابر، … .
بازدید بعمل آورید و ما را با ارائه پیشنهادات و انتقادات خود در امر معرفی محصولات و خدمات یاری رسانید.
وزن | 2 گرم |
---|