[elementor-template id="4378"]

آموزش تعویض چرخ خودروی پنجر شده به صورت مرحله به مرحله همراه با عکس

لوازم مورد نیاز برای تعویض لاستیک خودرو

گام نخست: خارج کردن لاستیک زاپاس از محل خود

اولین کاری که باید انجام دهید، یافتن و خارج کردن لاستیک زاپاس از محل خود می باشد.

لاستیک زاپاس در خودرو های مختلف معمولا در صندوق عقب قرار دارد.

البته در برخی خودروها نیاز است که کفی صندوق عقب را کنار بزنیم تا لاستیک زاپاس را مشاهده کنیم.

در خودروهای کراس اوور نیز معمولا لاستیک زاپاس در پشت درب عقب قرار دارد. در موارد معدودی نیز لاستیک زاپاس در زیر خودرو پیچ شده است.

در تصویر زیر محل قرار گیری لاستیک زاپاس در خودروهای مختلف را مشاهده می کنیم.

 

محل قرارگیری لاستیک زاپاس در خودروهای مختلف

 

از ثابت بودن خودرو مطمئن شوید و اقدامات ایمنی را انجام دهید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پس از پارک اتومبیل در جای ایمن و مناسب، باید مطمئن ‌شویم که خودرو باید

در وضعیت ایستایی قرار داشته باشد و به هیچ‌وجه حرکت نکند.

به همین منظور، ترمز دستی را بکشید و اگر اتومبیل‌تان دنده دستی باشد،

دنده را در وضعیت خلاف شیب ( دنده ۱ یا R) و اگر اتوماتیک است،

در حالت P (پارک) قرار ‌دهید. درضمن توصیه می‌شود که درصورت وجود تکه سنگی در نزدیکی خود،

آن در زیر چرخ‌ها قرار دهید تا از هرگونه حرکت احتمالی اتومبیل جلوگیری شود.

 فلاشر اتومبیل را روشن کنید و مخروطی، مثلث هشدار و شبرنگ را در فاصله‌ای مناسب (بین ۱۰ تا ۱۵ متر از اتومبیل) قرار ‌دهید.

ممکن است اقدام آخر غیرضروری به نظر برسد اما این بخشی از تعریف رفتار صحیح و با فرهنگ استفاده از اتومبیل است.

 

۲. باز کردن پیچ های لاستیک معیوب

در مرحله دوم بهتر است قبل از جک زدن و بالا بردن خودرو از زمین، پیچ های لاستیک معیوب را تا حد امکان باز کنیم تا در سر جای خود شل شوند.

اگر چرخ های خودروی شما دارای قالپاق می باشد، باید ابتدا قالپاق را از سر جای خود خارج کنید. اگر به دلیل زنگ زدگی، مهره ها سر جای خود محکم شده باشند،

ممکن است در هنگام فشار آوردن برای باز کردن پیچ ها، جک از زیر ماشین خارج شود. به همین دلیل بهتر است قبل از جک زدن،

پیچ ها را تا حد امکان باز کنیم تا پس از جک زدن، بتوان به سادگی و بدون نیاز به آچار چرخ، لاستیک معیوب را از سر جای خود در آورد.

برای باز کردن و شل کردن مهره ها، توصیه می شود خودرو را در دنده قرار داده

و ترمز دستی را نیز بکشید تا بدین ترتیب از حرکت اضافه رو به عقب

و جلو در هنگام باز کردن مهره ها، جلوگیری کنید.

(اگر قادر به باز کردن پیچ ها با آچار چرخ و به وسیله دستان خود نیستید، بهتر است آچار را روی مهره مورد نظر خود فیکس کنید

و سپس با پای خود ضربه ای به قسمت دسته آن وارد کنید. به این ترتیب با ضربه پای شما، پیچ در سر جای خود لغزیده و باز می شود.)

 

نحوه ضربه زدن با پا برای باز کردن مهره های چرخ

 

۳. جک زدن زیر ماشین

در مرحله بعدی باید زیر خودرو جک بزنیم و خودرو را بالا بیاوریم. در این مرحله ابتدا

جک را از محفظه خود بیرون آورده و در زیر خودرو کار می گذاریم.

محل قرار گیری جک باید به گونه ای باشد که دقیقا در زیر شاسی خودرو قرار گیرد. دقت داشته باشید

که قرار دادن جک در مکان های دیگر، باعث وارد آمدن فشار به بخش هایی می شود

که تحول وزن خودرو را ندارند و ممکن است آسیب ببینند.در تصویر زیر محل جای گذاری جک را می توان مشاهده نمود.

پس از آنکه جک را در محل مناسب خود قرار دادید، حال باید با استفاده از قسمت قلاب ماننده

آچار چرخ و یا با استفاده از دست یا یک میله باریک، پیچ بالا برنده جک را بچرخانید.

اگر آچار چرخ شما فاقد بخش قلاب مانند است، می توانید یک پیچ گوشتی محکم را در سوراخ های بخش گرداننده جک قرار داده

و از آن به عنوان یک اهرم، برای بالا بردن جک استفاده کنید.

 

نحوه قرار دادن قلاب آچار چرخ در جک و چرخاندن جک به سمت بالا

 

۴. باز کردن لاستیک معیوب و بستن لاستیک سالم

در مرحله بعد، مهره های لاستیک را که در مراحل پیش تا حدودی باز کرده بودیم،

به طور کامل باز می کنیم و به این ترتیب لاستیک را از سر جای خود خارج می کنیم.

دقت داشته باشید که مهره ها را از همان سمتی که باز کرده اید، دوباره سر جای خود باید ببندید.

پس از درآوردن لاستیک معیوب از جای خود، حال لاستیک زاپاس را سر جای خود قرار دهیم

و پیچ ها را دوباره از همان سمتی که باز کرده اید، سر جای خود ببندید.

پس از این که پیچ ها را تا حدودی با دست سر جای خود قرار دادید،

حال با استفاده از آچار چرخ، آنها را یکی یکی سر جای خود سفت کنید.

(بهتر است همه پیچ ها را با هم سفت کنید و از سفت کردن یک پیچ به طور کامل و سپس رفتن به سراغ پیچ بعدی اجتناب کنید.)

 

۵. پایین آوردن جک و پایان مراحل تعویض لاستیک

در مرحله آخر، آچار چرخ را دوباره از بخش قلاب مانند خود به جک متصل کرده و در جهت برعکس می چرخانیم تا جک پایین بیاید.

پس از این که جک کاملا از خودرو جدا شد، آن را دوباره در محفظه خود قرار داده و سپس با استفاده از آچار چرخ و کمک گرفتن از پای خود، مهره ها را سر جای خود محکم کنید.

اگر خودروی شما دارای قالپاق است، قالپاق ها را سر جای خود قرار داده و سپس لاستیک معیوب را به همراه سایر ابزار، در صندوق عقب قرار دهید و خودروی خود را روشن نموده و حرکت کنید.

دقت داشته باشید که در اولین فرصت باید لاستیک معیوب را تعویض، تعمیر و یا پنچر گیری نمود تا در صورتی که دوباره دچار پنچری لاستیک شدید،

بتوانید دوباره با انجام اقدامات لازم، لاستیک معیوب را با لاستیک زاپاس تعویض کنید.

آموزش تعویض چرخ خودروی پنجر شده به صورت مرحله به مرحله همراه با عکس

دیدگاه ها 51

درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید

*
*