دسته‌بندی نشده

اطلاعاتی کامل در مورد زمان تعویض روغن ترمز به صورت مرحله به مرحله همراه باعکس

اطلاعاتی کامل در مورد زمان تعویض روغن ترمز به صورت مرحله به مرحله همراه باعکس

زمان تعویض روغن ترمز

بهتر است پیش از آنکه به زمان تعویض روغن ترمز بپردازیم، کمی درباره کارکرد و وظیفه آن صحبت کنیم.
روغن ترمز که برخی آن را با نام سیال هیدرولیکی هم می‌شناسند،
مسئول حرکت دادن اجزای سیستم ترمز شماست.
این روغن نیروی ایجاد شده توسط پدال گاز را به لنت ترمز منتقل می‌کند.
در نتیجه براثر اصطکاک میان لنت و دیسک، سرعت خودرو کم یا متوقف می‌شود.
حالا تصور کنید که روغن ترمز یا همان سیال هیدرولیکی نتواند کارش را به
درستی انجام دهد! هنگام گرفتن ترمز، ترمزها عمل نمی‌کنند و خودرو نمی‌ایستد.
پس توجه به زمان تعویض روغن ترمز بسیار اهمیت دارد.
برای آنکه بدانید چه زمانی باید روغن این قطعه را عوض کرد، به علائم زیر توجه کنید:
روشن شدن چراغ ترمز اولین علامت برای فهمیدن زمان تعویض آن است.
پس هنگام استفاده از خودرو، حتما این علامت را جدی بگیرید.
سفت شدن پدال ترمز نیز نشانه دیگری است که به شما می‌گوید باید
روغن ترمز ماشین را تعویض کنید‌. سفتی پدال‌ها ممکن است
هم به دلیل کم شدن میزان روغن و هم نشتی محفظه روغن ترمز رخ دهد.

پس لازم است محفظه روغن هم توسط یک مکانیک متخصص بررسی شود.

زمانی که اقدام به ترمز گرفتن می‌کنید و سیستم شما
به خوبی جواب نمی‌دهد، نیاز به تعویض روغن ترمز دارید.
همان چیزی که بالاتر هم به آن اشاره کردیم و می‌تواند جانتان را به خطر بیندازد.
وقتی ترمز می‌کنید، در صورتیکه روغن آن به اندازه باشد،
سر و صدایی از سیستم شما بیرون نمی‌آید.
اما پایین آمد سطح روغن در سیستم ترمز ماشین،
باعث ایجاد سر و صدا و آسیب دیدن دیگر قطعه‌ها خواهد شد.
بسیاری از افراد زمان دقیق تعویض روغن ترمز را نمی‌دانند
و یا نسبت به آن بی‌توجه هستند. بیشتر مکانیک‌ها، پیشنهاد می‌کنند
که روغن این بخش از خودرو به طور مرتب و به شکل متوسط، هر یک تا دو سال تعویض شود.
اما باید توجه کنید که هر خودرو بسته
به نوع سوخت، حجم فعالیت و سیستم موتور آن با دیگری متفاوت است.
بنابراین بهتر است با خواندن دفترچه راهنمای خودرو، نسبت
به تعویض روغن ترمز آن اقدام کنید. برای مشاهده قیمت روغن ترمز های بازار میتوانید
روی لینک کلیک کنید و با کارشناسان مستر یدکی در ارتباط باشید.

زمان تعویض روغن گیربکس و واسکازین

روغن واسکازین یا روغن دنده، از جمله روغن‌های مهم در سیستم اتومبیل هستند
که در گیربکس و دیفرانسیل خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.
البته باید توجه کنید که این روغن با روغن موتور متفاوت است و کاری جدای از آن انجام می‌دهد.
این روغن از دنده، چرخ‌دنده‌ها و سایر قطعات وابسته به آن، در برابر فشار محافظت می‌کند.
واسکازین مانند سایر روغن‌های ماشین، نیاز به تعویض مرتب و به موقع دارد . زمانی که آن را عوض می‌کنید،
کارکرد گیربکس تا حد زیادی بالا می‌رود، روان می‌شود و به طول عمر مفید این قطعه افزوده خواهد شد.

نشانه‌هایی که شما را راهنمایی می‌کند تا بفهمید چه زمانی به

 

تعویض روغن گیربکس و واسکازین نیاز دارید ، معمولا موارد زیر هستند :

زمانی که از خودروی شما صدایی شبیه به وز وز یا دنگ دنگ خارج‌ می‌شود ،
احتمال زیاد نیاز به تعویض واسکازین دارید.
همچنین عملکرد کند در گیربکس‌ها و جا افتادن سخت دنده‌ها به
شما می‌گوید که زمان تعویض روغن گیربکس فرا رسیده است.
بیرون آمدن بوی سوختگی از خودرو، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.
اما مهم‌ترین و رایج‌ترین دلیل آن داغ شدن گیربکس به دلیل کم بودن روغن واسکازین است.
زمانی که خودروی شما نشتی روغن دارد، ابتدا باید آن را بررسی کنید. واسکازین قرمز رنگ است.
پس زمانی که نشتی قرمز رنگ از ماشین دیدید، باید بدانید که گیربکس‌تان نشتی دارد.

هنگامی که چراغ هشدار در داشبورد ماشین روشن می‌شود،

نشان‌دهنده وجود مشکل در سیستم اتومبیل است.

توجه کنید که اگر چراغ چک موتور روشن شده‌ ، به احتمال زیاد گیربکس دچار مشکل شده است .
عمل نکردن یا کندی در عملکرد پدال کلاچ، لرزش خودرو و دور موتور بالا،
عدم حرکت ماشین در صورتی که روی دنده است
و کاهش توان و قدرت اتومبیل، نشانه‌های مهمی برای تعویض روغن گیربکس یا همان واسکازین است.
زمان تعویض روغن گیربکس به نوع روغن، نوع گیربکس خودرو، کارکرد آن و شرایط آب‌وهوایی بستگی دارد.
اما به طور معمول بهترین زمان تعویض واسکازین
در گیربکس‌های دستی، همزمان با تعویض دیسک و صفحه کلاچ است.
در واقع می‌توان گفت که با هر ۱۰۰ هزار کیلومتر حرکت، نیاز به تعویض دیسک و صفحه کلاچ و واسکازین است.
این مدت زمان در گیربکس‌های اتوماتیک متفاوت است‌.
در این نوع گیربکس‌ها، از روغن مخصوصی استفاده می‌شود که
به روغن‌های مادالعمر شهرت دارند. البته این بدان معنا نیست که نیازی به تعویض ندارد.
بلکه تفاوت آن در طولانی‌تر بودن مدت زمان تعویض روغن گیربکس است.

اطلاعاتی کامل در مورد زمان تعویض روغن ترمز به صورت مرحله به مرحله همراه باعکس

روغن هیدرولیک

 

خودرویی که دارای فرمان هیدرولیکی است، به یک منبع انرژی

برای کمک به راننده در هنگام پیچیدن و دور زدن مجهز است.

بیش تر فرمان‌هایی که از چنین منبع انرژی برخوردارند هیدرولیکی‌اند. وقتی راننده غربیلک فرمان را می‌چرخاند،

پمپ هیدرولیک، روغن مربوطه را تحت فشار به

سیستم فرمان خودرو انتقال می‌دهد تا به واسطه اهرم‌بندی مناسب،

چرخ ها به راحتی به طرفین گردش کنند. روغن هیدرولیک مانند

روغن های دیگر از اختلاط روغن پایه و مواد افزودنی تولید می شود

که می تواند با توجه به نوع روغن پایه و مواد افزودنی،

کاربردهای مختلفی در سیستم های گوناگون داشته باشد.

روغن هیدرولیک را می‌توان پرمصرف‌ترین روغن صنعتی نامید، از این‌رو با توجه به مصرف بالا و

کاربردهای متنوع و شرایط کاری گوناگون، این روغن نیز از تنوع بالایی برخوردار است.

در واقع روغن هیدرولیک در یک سیستم نقش انتقال‌دهنده انرژی را بازی می کند

و در صورتی که این روغن دچار مشکل شود،

این وظیفه به خوبی انجام نشده و سیستم با اختلال یا توقف در کارکرد روبه رو می‌شود.

به طور کلی وظایفی که از یک روغن هیدرولیک انتظار می رود ،

روان‌کاری، انتقال نیرو، کاهش اصطکاک و سایش، محافظت

از زنگ‌زدگی اجزای سیستم و سازگاری با تمام اجزای سیستم است.

روغن‌های هیدرولیک به‌شدت به آلودگی هایی که وارد آن‌ها می شوند حساس بوده و

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن‌ها در اثر آلودگی و ایجاد شرایط سخت کاری تغییر می‌کند.

بیش‌تر افراد بر این باورند که روغن هیدرولیک نیز باید

همچون روغن موتور، زمان و یا کیلومتر کار‌کرد مشخصی داشته باشد،

در حالی‌که این موضوع در روغن‌های صنعتی و به خصوص روغن هیدرولیک به تنوع تجهیزات،

شرایط گوناگون کارکرد و نوع کاری که روغن در سیستم انجام می‌دهد بستگی دارد،

از این رو نمی توان برای تمام انواع روغن‌های هیدرولیک مورد استفاده

در خودروهای مختلف زمان کارکرد یکسانی را تعریف نمود و آن را مبنای کار سیستم قرار داد .

روغن های هیدرولیک عموما دارای افزودنی‌هایی هستند

که تجهیزات هیدرولیک را در مقابل سایش، خوردگی و اصطکاک محافظت می‌کنند .

افرودنی‌های این نوع روغن معمولا چندمنظوره بوده و

میزان آن‌ها در روغن هیدرولیک نباید به هر دلیلی کاهش یابد. تغییر

در وضعیت روغن هیدرولیک به واسطه تیره شدن یا مات شدن ظاهری رنگ آن،

استشمام بوی سوختگی از روغن، تغییرات در گرانروی

یا ویسکوزیته و همچنین کف کردن آن قابل تشخیص است.

ادامه کار با روغن اکسیدشده نیز منجر به تشدید سایش در

تجهیزات متحرک و ایجاد مشکل در سیستم فرمان خودرو می‌شود

که باعث جمع شدن لجن در مخزن و لوله‌ها می‌گردد. در صورتی‌ که

هیچ یک از علائم فوق در روغن هیدرولیک مشاهده نشود، توصیه می‌شود

بر اساس توصیه شرکت سازنده و کارشناسان خودرو ، این سیال پس

از هر ۱۲۰ هزار کیلومتر پیمایش خودرو به طور کامل تعویض شود .

ضمنا به این نکته نیز باید توجه داشت که هرگز روغن‌های هیدرولیک

حتی با ویسکوزیته یکسان را نباید با هم مخلوط کرد .

روغن گیربکس

 

یکی از روغن‌هایی که در خودرو مصرف می‌شود، روغن دنده یا واسکازین است .

واسکازین کلمه روسی روغن دنده (Gear oil) است .

این روغن‌ها در گیربکس و دیفرانسیل خودرو مورد استفاده قرار گرفته و با روغن موتور فرق دارند .

روغن دنده دارای مواد افزودنی مخصوصی است

که از چرخ‌دنده‌ها و متعلقات آن‌ها در برابر فشار وارده محافظت می‌کند.

روغن دنده مخصوص دیفرانسیل چون در شرایط سخت‌تری کار می‌کند ،

اغلب از روغن دنده گیربکس قوی‌تر می‌باشد. این روغن‌ها نیز مانند

روغن موتور بر اساس سطح کیفیت (API) و ویسکوزیته (گرانروی SAE) طبقه‌بندی می‌شوند.

این روان‌ساز دارای گرانروی ناچیز (حتی در دماهای پایین) بوده و

با فلزات موجود در جعبه ‌دنده (فولاد و آلیاژهای مس) سازگاری کافی دارد .

واسکازین نیز مانند سایر روغن‌ها نیاز به تعویض دارد که تعویض

به‌موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، افزایش عمر مفید قطعات،

 

کاهش درجه حرارت گیربکس، کاهش سر و صدا و در نهایت

بهبود عملکرد آن می‌شود؛ کیلومتر تعویض آن هم بستگی

به نوع روغن و گیربکس خودرو و شرایط مختلف آب و هوایی و کارکرد آن دارد.

معمولا هم‌زمان با تعویض دیسک و صفحه کلاچ، واسکازین نیز تعویض می شود.

با فرض متوسط عمر سیستم کلاچ خودرو با در نظر گرفتن ترکیبی از رانندگی

در داخل شهر و جاده حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد باشد،

پس در هر بار تعویض دیسک و صفحه کلاچ که با باز شدن

کامل گیربکس همراه است ، این سیال نیز تعویض می‌شود .

این موضوع در مورد خودرو‌های دارای گیربکس اتوماتیک کاملا متفاوت است.

 

عملکرد این نوع گیربکس‌ها هیدرومکانیکی بوده

و با استفاده از فشار روغن و تنظیم مقدار فشار آن ،

نیروی لازم را از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌کند .

تعویض دنده‌ها از طریق تغییر مسیر و کنترل فشار جریان روغن در گیربکس

توسط شیرهای الکترونیکی (شیر برقی) انجام می‌شود. تمامی این اعمال و کنترل

قسمت‌های مختلف توسط نرم‌افزاری که بر روی

واحد الکترونیکی گیربکس (EGS) نصب است انجام می‌گیرد.

در داخل گیربکس‌های اتوماتیک AL4 که در خانواده ۲۰۶ دیده می‌شود،

از روغن مخصوصی استفاده شده که اصطلاحا به

روغن‌های مادام‌العمر (Lifetime) معروفند. منظور از این اصطلاح این نیست

که هیچ‌گاه نیاز به تعویض نخواهند داشت، بلکه حکایت از مدت زمان زیاد کارکرد آن‌ها دارد.

روغن گیربکس در اثر ورود ذرات گرد و غبار از منافذی که روغن

از آن‌ ها به بیرون نشت می‌کند و همچنین کارکردن طولانی‌ مدت

روغن در دمای بالا به سرعت دچار استهلاک شده و سبب از بین رفتن خاصیت اولیه آن می‌شود.

مایع ترمز

مایع ترمز یا در اصطلاح عامیانه، روغن ترمز توسط بیش تر رانندگان امروزی مورد

بی توجهی قرارگرفته و باوجود اهمیت حیاتی آن متاسفانه

بسیاری از رانندگان و حتی تعمیرکاران لزومی به تعویض آن نمی‌بینند.

مایع ترمز در سطوح کیفی خاصی تولید می شود و

بر اساس کد استانداردی که از سوی اداره حمل و نقل امریکا برای روغن ترمزها تعیین شده

سه نوع روغن ترمزDOT5 ،DOT4 و DOT3

در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. شماره DOT بزرگ‌تر نشان‌دهنده بالاتر بودن

دمای جوش روغن ترمز و در نتیجه کیفیت بهتر و تحمل بیشتر آن است.

روغن ترمز DOT3 بر پایه ترکیبات پلی‌الیفاتیک با

نقطه جوش حداقل ۳۶۹ درجه فارنهایت، DOT4بر پایه استربورات

با نقطه جوش حداقل ۴۱۴ درجه فارنهایت و DOT5متشکل از پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان

بر پایه سیلیکون یا نقطه جوش حداقل ۴۶۸ درجه فارنهایت است.

 

از میان استانداردهای ذکرشده، انواع DOT3 و DOT4تقریبا

عملکرد مشابهی دارند، ولی نقطه جوش DOT4 بالاتر است.

اما DOT5 کاملا یا این دو متفاوت بوده و جاذب رطوبت نیست و فقط باید در سیستم هایی استفاده شود

که لاستیک‌ها و درزبندی‌ها با آن سازگار باشد، زیرا در غیر این صورت سیستم دچار خوردگی و نشتی خواهد شد.

میانگین دمای جوش مایع ترمز پس از سه سال کارکرد، به

دلیل جذب رطوبت، تا حد خطرناکی پایین می‌آید. بسیاری

از کارشناسان بر تعویض مایع ترمز هر یک یا دو سال یک بار

بر حسب شرایط کارکرد خودرو تاکید دارند منطق آن‌ ها بر پایه این واقعیت است

که مایع ترمز با پایه گلیکولی ، رطوبت واردشده به

سیستم را جذب می‌کند و مایع ترمزی که رطوبت را جذب کرده باشد

باعث ایجاد ترک‌های میکروسکوپی در سیستم ترمز و نهایتا نشتی و ورود هوا می‌شود.

این مشکل در مناطق آب و هوایی مرطوب بیش‌تر مشهود است.

مایع ترمز خودروها فقط بعد از یک سال ، به طور میانگین دو درصد

رطوبت جذب می کنند؛ بعد از ۱۸ماه سطح آلودگی می‌تواند

بیش از سه درصد شود و پس از چند سال آلودگی مایع ترمز به هفت تا هشت درصد رطوبت می‌رسد.

 

افزایس میزان رطوبتسبب ایجاد حباب‌های ریز در مایع ترمز می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد

که سیستم ترمز چرخ‌های جلوی خودرو که خطوط انتقال نیمه‌فلزی دارند،

گرمای بیش‌تری نسبت به چرخ‌های عقب تولید می‌کنند ؛

این دمای بالا نیازمند مایع ترمزی است که بتواند آن را تحمل کند .

این نوع سیالات چون پایه گلیکولی دارند ، خاصیت جذب آب و رطوبت

در آن‌ها وجود دارد تا بتوانند رطوبت موجود در سیستم را جذب کنند

تا مانع پوسیدن سیستم ترمز و از بین رفتن مدارها شود اما

هر ماده ای که چنین قابلیتی دارد بالاخره به نقطه اشباع هم می‌ رسد و

در این زمان رطوبتی که وارد سیستم می‌شود برای روغن ترمز قابل جذب نیست

و  این رطوبت ممکن است در قسمت‌های مختلف

سیستم جمع و باعث بروز اشکال شده و بعد از مدتی

باعث فاسد شدن روغن ترمز شود . در آن صورت دمای جوش روغن پایین آمده و

در شرایطی که ترمزهای پی در پی یا شدید گرفته می‌شود روغن

ترمز به جوش می آید و باعث به اصطلاح خالی شدن ترمز می‌شود .

بنابر این توصیه می‌شود روغن ترمز حداقل هر دو سال

و یا ۶۰هزار کیلومتر به طور کامل از سیستم تخلیه و تعویض شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 12 =