طراحی ظاهری و بدنه مگان ۲۰۰۰
مگان ۲۰۰۰ در سه تیپ بدنهی هاچبک، سدان و استیت (استیشن) در بازار جهانی حضور دارد.
در سبد محصولات رنو، هاچبک پنجدر، مدل اصلی مگان ۲۰۰۰محسوب میشود؛
اما به احتمال فراوان، نسخهی سدان این خودرو برای بازار ایران جذابیت بیشتری خواهد داشت.
با توجه به سابقهی حضور خودروهای مختلف در کشورمان، حضور مگان ۲۰۰۰ با بدنهی استیت بعید به نظر میرسد.
در ظاهر مگان ، زبان طراحی رنو به شکلی کاملا مشابه دیگر محصولات مدرن این برند تقلید شده است.
چراغها و جلوپنجره، تفاوت خاصی با تالیسمان و کولئوس ندارند
و حتی میتوان مطمئن بود که در بخش روشنایی از قطعات کاملا مشترکی استفاده میکنند.
در مقایسه با نسل قبلی مگان که ما طراحی ظاهری آن را در ایران با اسکالا و فلوئونس میشناسیم،
زیبایی خیرهکنندهای در تمام زوایا دیده میشود
که حالت بیتفاوت نسل سوم (اسکالا) و حتی فیسلیفت نسل سوم (فلوئنس) را ندارد.
این خودرو اسپرت و جذاب به نظر میرسد؛
ضمن اینکه در مقایسه با نسل قبلی، حدود ۵ سانتیمتر کاهش ارتفاع و ۴ سانتیمتر افزایش عرض بدنه تجربه میکند.
ابعاد مگان ۲۰۰۰، شامل عرض ۱.۸۱۴ متر و ارتفاع ۱.۴۴۷ متر است؛
اما طول این خودرو در نمونهی سدان، ۴.۶۳۲ متر و در نسخهی هاچبک، ۴.۳۵۹ متر خواهد بود.
بخشی اصلی زیبایی مگان مربوط به ادوات براق کروم در جلوپنجره است
که در کنار افزایش طول کاپوت جلو، پهنای بیشتر سپر و
چراغهایی که در دیگر خودروهای دنیا سابقه نداشتهاند، حس اسپرت و جذاب مگان را کامل میکند.
علاوه بر این، لوگوی درشت رنو در میان جلوپنجره همراه با خطوط ظریف روی کاپوت،
توجه بیننده به نماد سازنده را افزایش میدهد.
به نظر میرسد که چراغهایی با فرم C، امضاء رنو برای محصولات این شرکت تا سالها بعد باشد
و الکسی مارتو فرانسوی به عنوان عضو ارشد تیم طراحی رنو،
با ابتکار خود ظاهر تولیدات این شرکت را متحول کرده باشد.
این ابتکار برای جایگذاری نوار LED روشنایی روز هم راهگشا بوده است.
از نمای جانبی، استفاده از نوار باریک کروم در بخش پائین فریم پنجرهها،
ادامهدهندهی خط اتصال کاپوت، از گوشهی چراغ جلو است که هماهنگی طراحی در این بخش را نشان میدهد.
حجمدهی به فرم بدنه با تورفتگی پائین در و برآمدگی قسمت فوقانی گلگیرها شکل گرفته است
که در مجموع، چشمنواز و قابل قبول محسوب میشود.
هرچند فرم دستگیرهها، سنتی و مثل دیگر خودروهای معمول بازار دنیا است؛
اما از طراحی خاص رینگهای اسپرت مگان، نمیتوان به سادگی گذشت.
البته این فرم مدرن و نامتقارن چرخها، میتواند مورد پسند همهی اقشار جامعه نباشد.
در نمای عقب مثل قسمت جلو، شاهد چراغهایی کاملا مشابه تالیسمان هستیم
که با فناوری تمام LED تا میان در صندوق ادامه دارد و به لوگوی رنو ختم میشود.
حجمدهی در این قسمت هم بهخوبی انجام شده است؛
اما کوچکبودن شیشهی عقب، میتواند بر کیفیت پارک خودرو در نسخههای فاقد دوربین، تأثیر منفی داشته باشد.
چراغهای ترمز مگان، بسیار نزدیک به کف و انحنای زاویهی سپر قرار دارند
که یکی از آسیبپذیرترین نقاط در یک خودرو محسوب میشود.
از سویی دیگر، نزدیکی این چراغها با اگزوزهای چهارگوش مگان، باعث شلوغی در ناحیهی زیر سپر شده است.
به نظر میرسد این فرم طراحی، با هدف حجمدهی به سپر عقب انجام شده باشد
تا با فلز یکتکه و خوشفرم زیر چراغهای اصلی، زیبایی پشت خودرو افزایش پیدا کند.
فضای داخلی و کابین مگان ۲۰۰۰
آنچه مسلم است، مگان یک هاچبک یا سدان کوچک به حساب نمیآید
و طبیعتا با ابعادی که پیشتر اشاره شد، فضایی قابل قبول ارائه میکند.
علاوه بر این، با توجه به حضور نسبتا موفق مدل کلیو در سبد محصولات رنو،
این شرکت موظف به افزایش سایز و امکانات لوکس مگان در مقایسه با کلیو بوده است
تا تنوع مناسبی در تولیدات خود داشته باشد.
ورود به کابین مگان، شما را با داشبوردی نسبتا ساده تحت تأثیر قرار میدهد
که خصوصا در قسمت کنار راننده، با یک نوار کروم تزئین شده است.
از گذشته، خودروهای فرانسوی به ظاهر خوب بیرونی و نمای ناامیدکنندهی داخلی مشهور بودهاند؛
اما رنو با توجه به محبوبیت و توان مالی بهتر در مقایسه با پژو و سیتروئن،
از محصولات ساده و کسلکنندهی سالهای قبل فاصله گرفته
و اینبار در کابین مگان، به خودروهای برتر این کلاس نزدیک شده است.
متریال اصلی داشبورد، پلاستیک نرم است
که هرچند زیبایی چرم و فلز در محصولات گرانقیمت آلمانی را به همراه ندارد،
قابل قبول به نظر میرسد و بهتر از پلاستیک سخت در بسیاری از محصولات کرهای بازار ایران محسوب میشود.
نوار کروم روی در، قاب مجرای هوا و خصوصا دستگیرهها دیده میشود
که حس یک خودروی ارزانقیمت را از مگان دور میکند. این موضوع در فرم دسته دنده هم وجود دارد.
امکانات و آپشنهای رفاهی
صحبت از تجهیزات یک خودروی وارداتی که هنوز در کشورمان دیده نشده است،
میتواند چالشبرانگیز باشد؛ چراکه در سالهای اخیر شاهد واردات خودروهایی متفاوت از نسخههای خارجی در ایران بودهایم.
از سویی دیگر، شرکت واردکنندهی رنو تا حد زیادی به مشتریمداری مشهور شده است
و از این نظر میتوان امیدوار بود که مگانهای وارداتی،
باتوجه به سطح آپشنها و هزینههای مربوط به گمرک و مالیات قیمتگذاری شوند.
از آپشنهای ظاهری مگان میتوان به رینگهای جذاب این خودرو اشاره کرد
که در نمونهی استاندارد، ۱۶ اینچ و در مدلهای بالاتر، ۱۸ اینچ خواهند بود.
تمامی نسخههای مگان با نوار LED روشنایی روز همراه هستند؛
اما مدلهای بالاتر، از LED در چراغهای اصلی هم استفاده خواهند کرد.
فعلا ۹ رنگ بدنه برای مگان ۲۰۰۰ وجود دارد
که شامل سفید براق و ۸ رنگ متالیک سفید صدفی، قهوهای روشن، آبی تیره، خاکستری، قرمز، سیاه و بژ (طلائی) خواهد بود.
به نظر میرسد ترکیب خاکستری تیره برای داشبورد و مشکی برای صندلیها،
تنها گزینهی قابل انتظار برای مگان ۲۰۰۰خواهد بود؛
اما مدلهای فولآپشن مگان از چرم مرغوب ناپا برای صندلی و فرمان بهرهمند هستند.
همانطور که پیشتر توضیح داده شد، صندلیهای ردیف جلو در مگان، طراحی بسیار خوبی دارند
که در همهی نسخهها مشترک است؛ اما تمام برقی نیستند
و تنها در مدلهای خاص با ادواتی مثل تنظیم برقی، گرمکن داخلی و حتی ماساژور ارائه میشوند.
نمایشگر مگان ۲۰۰۰ در ۲ سایز ۷ و ۸.۷ اینچ ارائه میشود
که نوع اول بهصورت افقی و نوع دوم، حالت عمودی خواهد داشت.
نسخهی دوم فناوری انحصاری R-Link در مگان وجود دارد
که ارتباط با سرگرمیهای چندرسانهای و سیستم ناوبری ماهوارهای را ممکن خواهد کرد.
کار کردن با این نمایشگر، به سادگی یک تبلت است
و حتی تغییر مودهای رانندگی و مصرف سوخت از طریق آن انجام خواهد شد.
از طریق دکمههای روی فرمان نیز میتوان فرامین مختلفی به این نمایشگر ارسال کرد
که شامل قطع یا وصل ارتباط تلفنی، تنظیم مسیریاب ماهوارهای و اعمال تغییر بر پخشکنندهی چندرسانهای خواهد بود.
خریداران مگان اروپا تا یک سال، از نرمافزار مسیریاب و تشخیص ترافیک تامتام نیز بهرهمند خواهند بود.
تمامی نسخههای مگان، از ارتباط تلفن همراه با سیستم سرگرمیهای خودرو
از طریق بلوتوث یا جک ۳.۵ میلیمتر پشتیبانی میکنند؛
اما تعداد پورتهای USB و خروجی برق ۱۲ ولت در مدلهای مختلف تفاوت دارد.
رنگبندی نور ملایم داخل کابین، میتواند از میان ۵ رنگ مختلف توسط راننده انتخاب شود
یا با توجه به مودهای رانندگی که پیشتر توضیح داده شد،
با توجه به سبک رانندگی تغییر کند.
در مدلهای خاصی از مگان، یک شیشهی باریک در مقابل راننده قرار میگیرد
که همانند فناوری هدآپ دیسپلی، اطلاعات فنی مورد نیاز را در نزدیکی شیشهی جلو نمایش خواهد داد.
لش بودن در سربالاییها و شتاب گیری
بهشخصه نتوانستم کلمهای بهتر از “لش بودن” پیدا کنم!
مگان در مدل ۱٫۶ لیتری و با داشتن گشتاور ۱۵۱ نیوتن متر حتی با دو سرنشین هم بسیار کندو بهسختی شتاب میگیرد
و در سربالاییها هم این موضوع بیشتر نمایان میشود.
حال اگر ۲ نفر تبدیل به ۵ نفر بشوند، اوضاع از همین هم که هست بدتر خواهد شد.
گرچه در مدل ۲ لیتری با داشتن ۱۸۱ نیوتن متر گشتاور تا حدودی از لش بودن آن کاسته شده
اما هنوز میتوان آن کندی را مخصوصا در سربالاییها احساس کرد.
همچنین وزن ۱۳۰۰ کیلوگرمی دلیل دیگری است که باعث شد تا به این دلیل بپردازم.
صندلیهای نامناسب
متاسفانه صندلیهای موجود در مگان از ارگونومی خوبی برخوردار نیستند
و همواره همه از این صندلیها گله دارند؛
چراکه با نشستن به مدت دو تا سه ساعت قطعا باید جایی در مسیر توقف کنید و به استراحت بپردازید.
دلیل اصلی این موضوع سفت بودن صندلی و بهخوبی در بر نگرفتن بدن سرنشین است.
البته باید یادآوری کنم که صندلیها از کیفیت خوبی برخوردارند و از این لحاظ نمیتوان به آن خردهای گرفت.
کمبود قطعات و گران بودن آنها
همیشه و در همهجا بعد از اینکه اتومبیلی از خط تولید خارج میشود،
۱۰ تا ۲۰ سال لوازمیدکی آن تولید و یا وارد میشود.
اما به دلیل وارد شدن قطره چکانی قطعات از طرف پارسخودرو، قیمت این قطعات بهشدت بالا رفته است.
همین موضوع باعث میشود تا افرادی که به دنبال خرید مگان ۲۰۰۰ هستند، دلسرد شوند.
کیفیت ادوات بهکاررفته نهچندان خوب
رنو مگان۲۰۰۰ در سال ۲۰۰۳ عرضهشده و نسبت به اتومبیلهای آن موقع، بسیار خوب بوده است
اما حالا اگر از پلاستیک سفت استفاده شود، انگار جنایتی رخداده است!
کیفیت مواد بهکاررفته در حال حاضر چندان مناسب نیست
ولی با این حال به نسبت پژو پارس از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است.
محصولاتی نظیر دسته راهنما مگان،سنسور اکسیژن مگان،فیلتر روغن مگان،کمک فنر عقب مگان،و…
از جمله محصولات قابل عرضه در فروشگاه سی پارت میباشد.