دسته‌بندی نشده

مهمترین عواملی که باعث خرابی و تعمیر جعبه فرمان می شوند

مهمترین عواملی که باعث خرابی و تعمیر جعبه فرمان می شوند

مهمترین عواملی که باعث خرابی و تعمیر جعبه فرمان می شوند

 

۱٫خلاصی زیاد در دستگاه فرمان:

اولین علت:لقی در دنده فرمان(تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)

دومین علت:لقی در اهرم بندی(تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)

سومین علت:خوردگی قطعات سگدست(تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)

چهارمین علت:لقی یاتاقان چرخ(تعویض قطعه معیوب)

۲٫سفتی فرمان:

اولین علت:کم بودن یا نامساوی بودن باد تایرها(تنظیم باد تایرها)

دومین علت:اصطکاک در جعبه فرمان(روغن کاری – تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)

سومین علت:اصطکاک در اهرم بندی(روغن کاری – تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)

چهارمین علت:اصطکاک در کینگ پین(روغن کاری – تعویض قطعات خورد شده)

پنجمین علت:میزان نبودن فرمان(کستر-کمبر-تواین)(در صورت لزوم دوباره تنظیم گردد)

ششمین علت:دفرمه شدن شاسی(شاسی را میزان کنید)

هفتمین علت:ضعیف شدن فنرهای جلو(تعویض فنرها)

۳٫گیج بودن فرمان خودرو:

اولین علت:کم بودن یا نامیزان بودن باد تایرها(تایرها را تا میزان صحیح باد کنید)

دومین علت:لقی اهرمها(تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده – روغن کاری)

سومین علت:لقی دنده فرمان(تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده – روغن کاری)

چهارمین علت:میزان نبودن چرخهای جلو(کستر-کمبر)(زوایای چرخ را میزان کنید)

پنجمین علت:شل بودن اهرمها(تنظیم مجدد – تعویض قطعات)

ششمین علت:لقی در دنده فرمان(تنظیم مجدد – تعویض قطعات)

هفتمین علت:لقی زیاد در کینگ پین(تعویض قطعات خورد شده)

هشتمین علت:لق بودن فنرهای عقب(محکم کردن)

نهمین علت:معیوب بودن میله های تعادل دهنده(محکم کردن قطعات و اتصالات – تعویض در صورت خرابی)

۴٫خودرو در حالت عادی رانندگی به یک سمت کشیده میشود:

اولین علت:نامیزان بودن فشار باد تایرها(باد تایرها تنظیم شود)

دومین علت:نامساوی بودن کمبر و یا کستر(تنظیم زوایا)

سومین علت:افت نامساوی – شکستگی – لق بودن اتصالات فنرها(محکم بستن – تعویض قطعات معیوب)

چهارمین علت:سفت بودن یاتاقان چرخ(تنظیم مجدد – تعویض قطعات)

پنجمین علت:مسیر چرخها یکی نیست(مسیز چرخها را ازمایش کنید – شاسی را میزان کنید – محکم کردن قطعات – تعویض قطعات معیوب)

۵٫خودرو در موقع ترمز کردن به یک سمت کشیده میشود:

اولین علت:گیر کردن ترمز(بازدید ترمزها – تنظیم مجدد)

دومین علت:میزان نبودن باد تایرها(تنظیم فشار باد تایرها)

سومین علت:غلط یا نا مساوی بودن کستر(تنظیم مجدد)

۶٫چرخ جلو در سرعت کم لرزش دارد:

اولین علت:نامساوی بودن یا کم بودن فشار باد تایرها(تنظیم فشار باد تایرها)

دومین علت:لقی اهرم بندی(تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)

سومین علت:لقی کینگ پین(تعویض قطعات خورد شده)

چهارمین علت:لقی دو دنده فرمان(تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)

پنجمین علت:قابلیت ارتجاع زیاد فنرهای جلو(تعویض – محکم کردن اتصالات)

ششمین علت:درست نبودن کمبر یا نامساوی بودن ان(تنظیم مجدد)

هفتمین علت:نامنظم بودن شیار تایر(تعویض تایر فرسوده)

۷٫چرخهای جلو در سرعتهای زیاد ناپایدار است(لرزش در سرعت زیاد):

اولین علت:چرخها نامتعادل است(چرخها را بالانس کنید)

دومین علت:چرخها به مفدار زیاد از حالت دایره ای خارج شده(در صورت اشکال تعویض شود)

سومین علت:معیوب بودن کمک فنر(تعمیر و یا تعویض کنید)

۸٫پس زدن فرمان:

اولین علت:فشار باد تایر کم یا نامساوی است(تایرها را تا فشار باد صحیح تنظیم کنید)

دومین علت:افت کردن فنرها(محکم کردن اتصالات – تعویض – تعمیر)

سومین علت:معیوب بودن کمک فنرها(تعمیر و یا تعویض)

چهارمین علت:لقی اهرم بندی(تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)

پنجمین علت:لقی در دنده فرمان(تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)

۹٫تایرها در سر پیچها صدا تولید میکنند:

اولین علت:زیاد بودن سرعت(پیچها را با سرعت کمتری دور بزنید)

دومین علت:کم یا نامساوی بودن فشار باد تایرها(تایرها را تا فشار صحیح باد کنید)

سومین علت:زوایای چرخ میزان نیست(ازمایش و تنظیم کنید)

۱۰٫رانندگی خشن و سخت:

اولین علت:زیاد بودن فشار باد تایرها(فشار باد چرخها را تا میزان صحیح کاهش دهید)

دومین علت:معیوب بودن کمک فنرها(تعمیر یا تعویض کنید)

۱۱٫ساییدگی نادرست تایرها:

اولین علت:ساییدگی دو کناره سطح تماس تایر در اثر کمی فشار باد(تنظیم فشار باد تایرها)

دومین علت:ساییدگی وسط سطح تماس در اثر زیادی فشار باد(تایرها را تا فشار صحیح باد کنید)

سومین علت:ساییدگی یکی از کناره های سطح تماس در اثر زیاد بودن بیش از حد کمبر(زاویه کمبر را تنظیم کنید)

چهارمین علت:ساییدگی لبه دار ناشی از تواین یا تواوت بیش از حد در سر پیچها(تواین یا تواوت را در سر پیچها تنظیم کنید – پیچها را با سرعت کمتری دور بزنید)

پنجمین علت:ساییدگی گوشه ناشی از سرعت زیاد در سر پیچها(ترمزها را میزان کنید – زوایای چرخ را میزان کنید)

ششمین علت:ساییدگی غیر یکنواخت یا موضعی ناشی از علل مکانیکی(چرخها را میزان کنید اهرمها را تنظیم کنید)

هفتمین علت:ساییدگی سریع ناشی از سرعت زیاد(برای ازدیاد عمر تایر با سرعت کمتر برانید)

۱۲٫کج شدن خودرو در سر پیچها:

اولین علت:لق بودن میله تعادل دهنده(محکم کنید)

دومین علت:افت فنر یا ضعیف بودن فنر(تعمیر و یا تعویض کنید)

سومین علت:صحیح نبودن کستر(تنظیم کنید)

۱۳٫شکستن فنر:

اولین علت:زیاد بودن بار خودرو(از زیاد بار کردن خودرو خودداری کنید)

دومین علت:لق بودن سنتر بولت یا مهره ر کرپی ها یو شکل(مهره را محکم کنید)

سومین علت:معیوب بودن کنک فنر(تعمیر و یا تعویض کنید)

چهارمین علت:سفت بودن گوشواره ی فنر(انرا ازاد کنید و یا تعویض کنید)

۱۴٫ضعیف بودن فنر:

اولین علت:شکستگی فنر برگی(انرا تعویض کنید)

دومین علت:ضعیف بودن کمک فنر(انرا تعویض کنید)

سومین علت:کوتاه شدن فنر مارپیچی(واشر بالایی اضافه کنید)

چهارمین علت:معیوب بودن کمک فنر(تعمیر و یا تعویض کنید)

نقش جعبه فرمان در خودرو

جعبه فرمان  (Steering wheel) واسطه ی نیروی دست راننده و سیستم اهرم بندی خودرو است. به بیان دقیق تر، وقتی فرمان اتومبیل خود را در دست دارید،

گشتاور و نیرویی که به آن وارد می سازید، از طریق جعبه فرمان به چرخ ها می رسد.

 

اگر بخواهیم مجموعه دستگاه فرمان یا هدایت یک خودرو را تشریح کنیم کار به شکل زیر پیش می رود؛

  • فلکه فرمان (همان دایره ای که در دست می گیریم)؛
  • جعبه فرمان (قطعه ای که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت)؛
  • اهرم بندی (همان بخشی که به صورت عامیانه سیستم جلوبندی نامیده می شود).

 

جعبه فرمان خودرو

انواع جعبه فرمان خودرو

یکی از عوامل موثری که در انتخاب ماشین در کشورهای پیشرفته اروپایی مورد توجه قرار می گیرد راحتی فرمان ماشین هاست.

این امر سازندگان خودرو را بر آن داشت تا اقدام به بهبود کیفیت جعبه فرمان های تولیدی خود نمایند تا در عرصه فروش محصولات بتوانند میزان بیشتری از محصول را با جلب رضایت مشتری بفروشند.

بیشتر بخوانید :  از تاریخچه خودروسازی بوگاتی چه می‌دانید؟

توجه داشته باشیم که جعبه فرمان ماشین ها به انواع مختلفی تقسیم می گردند از جمله آنها می توان به :

  • سیستم فرمان میکانیکی
  • سیستم فرمان هیدرولیکی
  • سیستم فرمان الکتریکی

اشاره نمود .

 

جعبه فرمان میکانیکی

این نوع از سیستم های فرمان مکانیکی همان سیستم شانه ای و پینیون هست که در آن عملکرد پینیون به گونه ای است

که حرکت دورانی می زند و دنده شانه ای نیز حرکت خطی را انجام می دهد که در این صورت پینیون عملکرد دورانی غریبلیک فرمان

را به دنده شانه ای منتقل می کند و دنده شانه ای نیز حرکت خطی را به واسطه مفصل ها به چرخ های ماشین منتقل می کنند .

 

جعبه فرمان هیدرولیک

جعبه فرمان هیدرولیکی

قطعات تشکیل دهنده این نوع از جعبه فرمان ها عبارتند از :

  • روغن هیدرولیک
  • شیلنگ ها و لوله های رفت و برگشت روغن هیدرولیک
  • پمپ هیدرولیک
  • مخزن هیدرولیک
  • شیر هیدرولیک
  • تسمه هیدرولیک فرمان
  • جک دو طرفه فرمان

 

معمولا ابزارهای زیر به بخش های میکانیکی فرمان اضافه می شود تا هیدرولیکی شوند :

  • پمپ هیدرولیک یا مخزن روغن و چرخ تسمه
  • لوله های رابط
  • شیرهای کنترل
  • سیلندر
  • تسمه

 

این نوع از جعبه فرمان در جهت جلوگیری از خستگی راننده و برای آسان تر شدن چرخش و حرکت فرمان و همچنین بالا بردن ایمنی خودرو، سیستم هیدرولیک کشف و تولید شد .

جعبه فرمان هیدرولیکی برای اجرای عملکرد خود از موتور خودرو کمک می گیرد به همین جهت نیز از بازدهی و عملکرد متناسب خودرو مقداری می کاهد. همچنین موجبات مصرف بیشتر انرژی را فراهم می نماید.

توجه داشته باشید این سیستم به شکل سیستم مرکز آزاد عمل می کند بدین معنی که وقتی خودرو به شک مستقیم در حال حرکت است و اصلا انحرافی ندارد بازهم به عملکرد خود ادامه می دهد.

این عواملی که مطرح گردید موجب شد تا سازندگان خودرو، به فکر تولید سیستمی بهتر و باکیفیت تر بیفتند و اقدام به بهبود سیستم های هیدرولیکی نمایند و یا اینکه سیستم های جدیدی را ساخته و جایگزین نمایند.

توجه داشته باشید که در چندین سال گذشته سیستم الکتروهیدرولیکی به جای سیستم های قبلی ارائه شد ،

هر چند در نتیجه بهره گیری از این جعبه فرمان ها دیگر مستقل از موتور ماشین بود ولی مشکل اصلی که دائمی بودن عملکرد سیستم هیدرولیکی یعنی مرکز آزاد بودن پابرجاست .

به دیگر کلام باید حالتی پیش بینی می شد تا وضعیتی را مهیا می کرد که سیستم تنها زمانی که چرخشی به فرمان وارد می شد عمل کند نه همیشه.

 

جعبه فرمان الکتریکی

این قسم از جعبه فرمان ها نیز همانند جعبه فرمان های هیدرولیکی عمل می کنند ولی از لحاظ ساختار متفاوت با آن هاست.

در حال حاضر در اکثر کارخانه های تولید ماشین از این قسم از جعبه فرمان ها استفاده می گردد .

بیشتر بخوانید :  کاماز روسی نمایش باور نکردی از قدرت یک کامیون

از مزایای این فرمان ها می توان به مواردی همچون افزایش سرعت فرمان، عملکرد بهتر فرمان و حفظ تعادل خودرو در انحراف ها اشاره کرد .

 

خرابی پمپ هیدرولیک

معمولاً این خرابی با بلند‌شدن صدای جیغ پمپ هیدرولیک همراه است که در نتیجه فرمان نیز سفت می‌شود.

صدای جیغ کمی که موقع رسیدن چرخ‌ها به انتهای چرخش آنها از پمپ به گوش می‌رسد، طبیعی است و البته که نباید هیچ وقت فرمان را آنقدر بچرخانیم که این صدا بلند شود.

عیب‌یابی و رفع عیب‌

دقت کنیم که اگر در جایی نشتی وجود دارد، گرفته شود. این نشتی اغلب از محل اتصال شیلنگ‌ها به

جعبه فرمان و پمپ هیدرولیک که در آن نقاط فشار زیادی وجود دارد، اتفاق می‌افتد.

سطح روغن چک شده و اگر زیاد یا کم است، تنظیم شود.

اگر فرمان سفت است اما با کمی گاز چرخش آن راحت می‌شود، خرابی می‌تواند از اورینگ‌ها باشد که در حالت کم‌گاز روغن از آنها فرار می‌کند،

هر چند که پس از مدتی این عیب به یک حالت همیشگی تبدیل می‌شود و دیگر اورینگ‌ها توانایی نگه داشتن روغن را ندارند.

پس لازم است تا اورینگ‌ها تعویض شود که البته از نشانه‌های خراب بودن آنها نیز، صاف شدن لبه گردشان و یا ایجاد ترک‌هایی ‌روی آنهاست.

اگر فرمان همیشه سفت است اشکال از اورینگ‌ها و یا پله‌شدن قطعات روی ماه و ستاره است.

پس اورینگ‌ها را تعویض کرده و ماه و ستاره را نیز اگر مشکلی دارند، با نمونه‌های استوک آنها جایگزین می‌کنیم.

همچنین می‌توان لبه‌ها را با کمی سنباده آغشته به گازوئیل ‌یا نفت و استفاده از یک سطح شیشه‌ای از بین برد.

اگر روغن از سطح خود بالاتر می‌آید و از درب محفظه به بیرون می‌ریزد، این عیب نیز ناشی از خرابی اورینگ‌هاست، ضمن اینکه پله شدن لبه‌ها را نیز باید بررسی کنیم.

اگر پمپ توان کافی برای چرخش فرمان را ندارد و فرمان سفت است، عیب می‌تواند ناشی از گشاد کردن فاصله ماه و ستاره و یا پله شدن دو لبه بالایی آنها باشد.

البته این موارد گفته شده بیشترین حالات خرابی و معمول‌ترین علل آن است و ممکن است

عیب‌هایی مثل خرابی شیر جعبه فرمان، کثیفی مجاری روغن، خرابی خود جعبه فرمان و … نیز در این بین وجود داشته باشد.

اما رایج‌ترین عیب که معمولا‌ً هنگام کارکردن و داغ شدن روغن درون پمپ خود را نشان می‌دهد،

ناشی از خراب شدن ماه و ستاره و یا همان صفحه‌های بالایی پمپ است. گاهی اوقات می‌توان با ریختن روغن ۴۰ درون پمپ تا حدودی این عیب را رفع کرد که البته فقط یک مسکن سرپایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =