مشخصات کامل خودروی سایپا شاهین
سایپا قرار بود از موتور ملی خود برای پلتفرم SP استفاده کند،
ولی ظاهراً استفاده از این پیشرانه، تا اطلاع ثانوی، به تعویق افتاده است.
در اسفندماه ۹۸، سایپا برای نخستین بار، مشخصات پیشرانه M15-T
توربوشارژ شاهین را اعلام کرد. باتوجه به اینکه قبلا، موتور تنفس طبیعی BM16
برای شاهین انتخاب شده بود، به نظر میرسد سایپاییها حالا تصمیمشان را تغییر داده اند و از عرضه موتور BM16 منصرف شده اند.
سایپا در ابتدا مدل شاهین دنده ای را روانه بازار می کند اما از سال ۱۴۰۰ قرار است شاهین اتومات هم با آپشنهای بیشتر، به خیابان ها بیاید.
شاهین اتومات از گیربکس کرهای HPT بهره می برد؛ همان گیربکسی که سایپا قبلا هم در ساینا اتومات و کوییک اتومات، از آن استفاده کرده بود.
حداکثر سرعت شاهین با گیربکس دنده ای و اتومات، به حدود ۱۸۵ تا ۱۹۰ کیلومتر برساعت میرسد.
در تصویر زیر، کابین سایپا شاهین را با گیربکس اتومات مشاهده میکنید.
تفاوت تیپ های شاهین
تابستان ۹۷، اولین باری بود که سایپا دست به انتشار مشخصات فنی و آپشنهای سایپا رهام زد.
سایپا در آن زمان، میخواست نسخه دنده ای رهام را در ۲ تیپ
و نسخه اتومات رهام را در ۴ تیپ عرضه کند. تصویر زیر، همان مشخصاتی است که سایپا در سال ۹۷ برای رهام، منتشر کرده بود.
اما به مرور زمان، سایپا همه چیز را تغییر داد! یعنی هم نام رهام را به شاهین تبدیل کرد، هم موتور BM16 تنفس طبیعی را برداشت
و به جای آن از موتور M15-T توربو استفاده کرد و هم اینکه برخی از آپشنهای استاندارد این خودرو را، حذف کرد.
نتیجه همه این تغییرات را در تیرماه ۹۹ دیدیم؛ زمانی که سایپا برای نخستینبار، اطلاعات فنی و آپشنهای شاهین را مطابق تصویر زیر، منتشر کرد.
اما تغییرات سایپا در تجهیزات شاهین همچنان ادامه داشت. سایپا بعد از آنکه سیستم نامگذاری تیپهای محصولاتش را در اوایل تابستان ۹۹ تغییر داد،
آپشنهای شاهین را هم دستکاری کرد و آنرا به دو تیپ لوآپشن و فول آپشن تبدیل کرد؛ تیپ لوآپشن آن با نام شاهین S و تیپ فول آپشن
آن نیز با نام شاهین G معرفی شد. اطلاعات این دو تیپ شاهین، در مردادماه ۹۹ و بصورت زیر، رسانهای شد:
ایمنی سایپا شاهین
سایپا بهلطف پلتفرم جدید SP، حالا به فکر حضور جدیترش در بازار روسیه و اروپای شرقی است
تا جاییکه برخی منابع، از احتمال انجام تستهای تصادف آن
در موسسه ایمنی euroNCAP خبر دادهاند؛ اتفاقی که تاکنون در صنعت خودروسازی کشورمان، سابقه نداشته است.
طبق گفته مدیران سایپا، شاهین توانایی کسب ۳ ستاره
از موسسه ایمنی euroNCAP اروپا را دارد.
قیمت سایپا شاهین
اگر چه سایپا تا به حال در این مورد اظهار نظر رسمی نکرده است،
اما به طور قطع شاهین گرانترین محصول داخلی تولیدی سایپا خواهد بود.
با توجه به قیمت فعلی کوییک پلاس اتوماتیک در بازار، میتوان انتظار داشت که قیمت سایپا شاهین از حدود ۱۶۰ میلیون تومان شروع شود.
سایپا شاهین در خردادماه ۹۹، برای نخستین بار به لیست پیش فروش سایپا اضافه شد
و حدود ۱۰ هزار نفر توانستند برای اولین روش شاهین، ثبت نام کنند.
تحویل نخستین سری سایپا شاهین، از زمستان ۹۹ شروع میشود.