با تاریخچه، معنی و مفهوم لوگوی سایپا آشنا شوید
شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که نشان شرکت های خودروساز ایرانی، دارای چه مفهومی است
و از چه چیزی الهام گرفته شده است؟
شرکت خودروسازی سایپا در سال ۴۶ شمسی با نام سهامي توليد اتومبيل سيتروئن ايران تاسیس
و با تولید انواع مدل های ژیان، رسما از سال ۱۳۴۷ وارد چرخه تولید شد.
لوگوی سایپا تا قبل از سال ۱۳۶۴، نشان مورد استفاده سايپا آرم رنو و سيتروئن بود.
با توجه به تغيير سياستهاي توليدي شركت وايجاد تنوع در توليد
و برنامه هايي كه در سال ۱۳۶۳ براي آينده شركت تنظيم گرديد،
ضروري بود كه نشان مستقل براي شركت تهيه شود.
لوگوی سایپا با الهام از كاشي كاري هاي سنتي برجي در دوره ايلخاني
که داراي توازن هندسي مثال زدني در طراحي و اجراست، خلق شده است.
از ويژگيهاي لوگوی سايپا ميتوان به توازن ابعادي در طراحي زواياي ۱۲۰ درجه
و يالهاي همسان و قابليت حجم پذيري آن اشاره کرد.
در نگاه اول نشان سايپا به شکل چرخ دنده خودنمايي ميکند
که نماد اصلي صنعت و توليد استو با دقت بيشتر تحرک و چرخش حول محور مرکزي
با توجه به تقارن ابعادي آن در ذهن تداعي ميشود.
گستردگي و جهاني شدن از جهتگيري يالها به اطراف قابل برداشت است
و قرار گرفتن يکي از يالها به سمت بالا نشانگر رويکرد نهايي سازمان
در همسو کردن استعدادها در جهت تعالي سازماني است.
از سوي ديگر جهتگيري يالهاي محيطي به سمت داخل، نشانگر وروديهاي سازمان است.
اين وروديهاي سه گانه، منابع انساني، مالي و مواد اوليه هستند
که منجر به سه خروجي محصول، سود و خدمات ميشود.ا
ين خروجيها در قالب يالهاي مرکزي و جهتگيري آنها به سمت بيرون جلوه گر است.
اين نشان توسط زنده ياد استاد مرتضي مميز و با الگو برداري از گنبد سرخ از بناهاي تاريخي شهرستان مراغه طراحي شده است.
محصولاتی نظیر پلوس برلیانس،استارت چانگان،چراغ جلو راست آریو،کلگی پلوس ساندرو ،بلبرینگ چرخ جلو برلیانس و ….
از جمله محصولات قابل عرضه در فروشگاه اینترنتی سی پارت میباشد.