روش های احیا و تعمیر باطری ماشین به صورت مرحله به مرحله همراه باعکس
در ابتدا علت اصلی خراب شدن اکثر باطریها را توضیح میدهیم
با استفاده از روش های احیا و تعمیر باطری ماشین در داخل باطری صفحات سربی وجود دارند
که به هم وصلند و در واقع شش خانه باطری را این صفحات تشکیل میدهند
این صفحات داخل الکترولیت یا اسید باطری قرار دارند و از واکنش شیمیایی که بین این دو انجام میشود برق تولید میشود.
حال با افزایش طول عمر باطری روی این صفحات را سولفات سدیم میپوشاند و این صفحات دیگر خاصیت قبلی خود را از دست میدهند.
برای احیای باطری ماشین چه کار باید انجام داد؟
۱– یکی از روش های احیا و تعمیر باطری ماشین اگر باطری شما یک باطری اسیدی است
ابتدا شش عدد درب باطری را باز کنید و اسید داخل باطری را کاملا تخلیه کنید
سپس با استفاده از محلول جوش شیرین و آب.
(یک لیتر آب دو قاشق جوش شیرین)میتوانید صفحات داخل باطری را تمیز کنید
یعنی بجای اسید این محلول را داخل باطری بریزید پس از نیم ساعت باطری را کاملا تخلیه کنید
و اسید استاندارد ۱۲۵۰ درجه داخل باطری بریزید پس از آن باتری را به مدت ۲۴ ساعت زیر شارژ قرار دهید.
پس از ۲۴ ساعت باطری را از شارژ خارج کنید و پس از ۱۵ دقیقه باطری را بر روی خودرو ببندید و استارت بزنید
اگر ماشین استارت خورد و روشن شد یعنی باطری شما مجددا احیا شده است و آماده است.
۲-اگر باطری شما یک باطری اتمی است ابتدا باید باطری را
کاملا دشارژ کرده و کاملا باطری باید تخلیه شود و ولتاژ برق آن به صفر برسد
جهت انجام این کار میتوانید از یک مصرف کننده برقی مانند یک لامپ ۱۲ ولت استفاده کنید .
لامپ را به باطری وصل کنید و صبر کنید تا باطری کاملا تخلیه شود
وقتی که لامپ خاموش شد یعنی باطری کاملا تخلیه شده .
پس از انجام این کار باید باطری را شارژ کنید ولی این کار باید کاملا با احتیاط انجام شود
چون شارژ چنین باطری ممکن است به معکوس شدن قطبها بیانجامد و دیگر باطری کاملا از بین میرود .
برای همین شارژ باطری را روی شارژ کند و با کمترین
آمپر ممکن تنظیم کنید و باطری را به مدت ۲۴ ساعت زیر شارژ بگذارید .
البته باید هر ساعت یک بار دمای باطری را کنترل کنید تا زیاد داغ نشود
اگر دیدید بازری زیاد داغ شده شارژر را خاموش کنید و صبر کنید باطری خنک شود و مجددا این کار را انجام دهید .
به این نکته توجه کنید که باطری به هیچ عنوان نباید زیاد داغ شود چون اگر داغ شد فوذا صفحات داخلی آن قطع میشود
حتی برخی برای جلوگیری از این کار باطری را داخل آب خنک میگذارند و سپس باطری را شارژ میکنند تا مشکای پیش نیاید.
پس از این که باطری را ۲۴ ساعت شارژ کردید باطری را روی ماشین نصب کنید و استارت بزنید
اگر ماشین روشن شد یعنی باطری شما احیا شده است و میتوانید برای مدتی از آن استفاده کنید.
۳– روش دیگری که میتوان هم باطری اتمی و هم باطری اسیدی را با آن احیا کرد
و در واقع بهترین روش احیای باطری ماشین در جهان شناخته شده است
استفاده از نوعی نمک با عنوان منیزیم سولفات نام لاتین(epsom solt) است.
بدین ترتیب که ابتدا اگر باطری اسیدی است دربهای باطری را باز کرده و اگر اتمی است روی باطری را سوراخ کنید
شش عدد سوراخ ریز بجای دربهای باطری سپس مقدار کمی به اندازه یک سرنگ اسید باطری را تخلیه کنید .
سپس با استفاده از منیزیم سولفات که نوعی پودر است آن را با آب مقطر مخلوط نموده و محلول به دست آمده را
به وسیله سرنگ بجای اسیدی که از باطری تخلیه کرده اید بریزید و روی باطری را ببندید.
سپس باطری را به مدت ۲۴ ساعت زیر شارژ کند قرار دهید .
پس از ۲۴ ساعت باطری را از شارژ خارج کرده و روی ماشین نصب کنید.
و استارت بزنید با روشن شدن ماشین میتوانید مطمئن شوید که باطری ماشین شما احیا شده است.
روش های احیا و تعمیر باطری ماشین صد در صد نیست و امکان جواب نگرفتن وجود دارد .
ولی به هر حال روشهایی برای احیای باطری هستند که میتوانند موثر باشند.
و حدودا تا ۸۰ در صد مواقع جواب مثبت میدهند.
این روشها بر ای باطریهایی جواب میدهند که در واقع صفحات آن از داخل قطع نشده و فقط سولفاته شده .
اگر باطری صفحات داخلی آن قطع شود دیگر هیچ کاری نمیتوان انجام داد و باید باطری را تعویض کنید.
اگر برق پشت آمپر کلا قطع شود و هیچ برقی وجود نداشته باشد باطری به احتمال زیاد قطع شده ولی
اگر برق پشت آمپر ضعیف و کم نور شده و استارت سنگین میخورد باطری
به احتمال زیاد سولفاته شده و میشود به نوعی آن را تعمیر کرد و از روشهای احیای باطری که در فوق استفاده کرد.
هشت مورد که منجر به خالی شدن باتری اتومبیل شما می شود
یکی از اتفاقاتی که صاحبان اتومبیل از آن وحشت دارند، این است
که وقتی آماده رفتن بر سر یک قرار مهم هستند، ماشینشان روشن نمی شود.
اگر چه موارد متعددی می تواند منجر به این شود که اتومبیل روشن نشود،
اما یکی از شایع ترین علت های آن مشکل در باتری اتومبیل است.
این بخش از خودرو که در اتومبیل های مدرن معمولا آن گونه که باید
به آن پرداخته نمی شود، باعث آغاز به کار مجموعه می شود
که در نهایت موتور اتومبیل را روشن می کند و علاوه بر آن
انرژی مورد نیاز قسمت های الکتریکی خودرو را نیز فراهم می کند.
با از کار افتادن باتری روشن کردن اتومبیل تقریبا غیر ممکن است. اما اصلا چرا باتری از کار افتاده؟
که چه چیزی منجر به خالی شدن باتری در زمان خاموش بودن اتومبیل شده؟
۱٫ اشتباهات انسانی
صرف نظر از اینکه چقدر در کنترل موارد پس از رانندگی جدی و دقیق باشید، همواره احتمال این وجود دارد
که موردی را به طور سهوی فراموش کرده باشید. شاید فراموش کرده باشید چراغ جلوی ماشین را خاموش کنید
و یا درب کاپوت را کاملا نبسته باشید. همچنین امکان دارد چراغ
داخل کابین اتومبیل را هنگام خارج شدن از آن خاموش نکرده باشید.
اینها موارد از اشتباهات انسانیست که سهوا روی می دهد. مشکل اینجاست
که این موارد، برای کارکرد از انرژی الکتریکی موجود در باتری استفاده می کنند.
باتری خودرو یک شبه از کار می افتد، چون موارد یاد شده در تمام طول شب مشغول به کار بوده اند.
برخی اتومبیل های مدرن، راهکاری برای اخطار به صاحب خودرو دارند که به وسیله آن اعلام کند
هنوز یکی از سیستمهای اتومبیل روشن، اما در اتومبیل های قدیمی تر معمولا خبری از این موارد نیست.
۲٫ سیستم شارژ ناقص یا معیوب
زمانی که در حال رانندگی هستید، اجزای الکتریکی خودرو انرژی خود را از دینام (alternator) می گیرند. این بخش از اتومبیل،
به طور همزمان، وظیفه شارژ باتری خودرو را نیز به عهده دارد.
اگر در این سیستم ایرادی وجود داشته باشد، شما با مشکل خالی شدن باتری مواجه خواهید شد.
امکان دارد خود دینام از نظر فنی مشکلی نداشته باشد، ولی دیگر اجزای درگیر در این سیستم ایراد داشته باشند.
برای مثال تسمه پروانه (belt-tensioner) کهنه و فرسوده و یا تسمه سست، می تواند مانع عملکرد بهینه دینام شود.
بنابر این اگر باتری اتومبیلتان مدام از کار می افتد، حتی زمانی که
در حال رانندگی هستید، احتمالا مشکل از سیستم شارژ خودرو است.
۳٫ مشکل در سیستم برق خودرو
مکانیک ها به آن مکش برق انگلی (parasitic drain) می گویند. موضوعی که باید به آن توجه داشت این است
که مکش برق انگلی ایرادی بسیار شایع است. بعضی از اجزای خودرو باید هفت روز هفته و ۲۴ ساعت روز به فعالیت ادامه دهند.
برای مثال سیستم امنیتی اتومبیل شما باید به طور دائم فعالیت کند.
اگر اینگونه نباشد چطور انتظار دارید وظایف امنیتی خود را انجام دهد؟
ساعت خودرو و تنظیمات ذخیره شده در رادیو نیز مواردی از این دست هستند. این دستگاه ها برای فعالیت از باتری اتومبیل انرژی می گیرند.
مشکل واقعی زمانی ایجاد می شود که ماشینتان فیوز معیوب، نقصی در سیم کشی و
یا ایرادی در نصب این اجزای الکتریکی داشته باشد. موارد یاد شده می توانند از جمله دلایل خالی شدن یک شبه باطری اتومبیلتان باشند.
۴٫ دیود دینام مشکل دار
همانطور که در بالا اشاره شد، دینام از اجزای بسیار مهم در تمام سیستم خودرو است که دو وظیفه بسیار حیاتی را انجام می دهد.
این دستگاه وظیفه تامین انرژی اجزای الکتریکی خودرو در زمان حرکت، و همچنین شارژ باتری اتومبیل را به عهده دارد. زمانی که
برای دیود درون دینام مشکلی ایجاد شود، دینام حتی در زمان خاموش بودن موتور نیز به شارژ سیستم ادامه می دهد.
این فرآیند معیوب موجب می شود هنگامی که صبح قصد دارید ماشینتان را روشن کنید با یک باتری خالی روبرو شوید و
نتوانید اتومبیل را روشن کنید. مشکلات دیگری نیز در رابطه با دینام وجود دارد
که می تواند منجر به شارژ ناکافی سلولهای باتری شود.
۵٫ رانندگی های پرتکرار در مسافت های کوتاه
این نکته مختص عملکرد دوم دینام است که طی آن منجر به شارژ باتری می شود. همانطور که می دانید دینام
برای شارژ باتری نیاز به زمان دارد، اما اگر مسافت و به تبع آن زمان روشن بودن خودرو کوتاه باشد، دینام فرصت کافی
برای پمپ انرژی الکتریکی به سلول های باتری را نخواهد داشت. تنها راه جلوگیری از این مشکل این است که خودرو را
در مسافت های طولانی تری به حرکت وا دارید. اگر شما از آن دست رانندگانی هستید
که اتومبیل خود را برای مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه به کار می اندازید
و یا از آن برای پیمودن مسافت های کوتاه استفاده می کنید و با مشکل خالی شدن باتری مواجه شدید،
یک دلیل محتمل برای آن همین مسافت های کوتاه رانندگی است.
اگر اتومبیل را قبل از شارژ کامل آن توسط دینام خاموش کنید، پس از مدتی با مشکل خالی شدن باتری مواجه خواهید شد.
۶٫ دمای بیش از حد
دمای بیش از حد می تواند منجر به تشکیل کریستال های سولفات سرب شود.
این موضوع می تواند منجر به افزایش زمان مورد نیاز برای شارژ باتری،
کاهش چشمگیر عمر مفید باتری و حتی سوختن باتری شود. فرآیند سولفاته شدن در باتری ها می تواند منجر ب
ه اختلال در تبدیل موثر انرژی شیمیایی موجود در باتری به انرژی الکتریکی گردد.
و از آنجا که شارژ باتری زمان بیشتری به طول می انجامد،
ممکن است وقتی اتومبیل را خاموش می کنید، باتری به طور کامل شارژ نشده باشد.
۷٫ سست بودن کابل های متصل به باتری و یا ایجاد خوردگی در آنها
خوردگی می تواند از دیگر عواملی باشد که به موجب آن سلول های باتری انرژی ذخیره شده را به خوبی نگه نمی دارند.
زنگار حاصل از این فرآیند می تواند بر ترکیبات خاص مواد و عناصر موجود
در باتری که منجر به تبدیل انرژی شیمیایی به الکتریکی می شود،
تاثیر گذار باشد. به زبان ساده تر زنگ و خوردگی مانع از آن می شود
که باتری اتومبیل تان ۱۰۰ درصد شارژ شود. لازم است همواره تمامیت و
محکم بودن کابل های موتور خودرو را چک کنید. اگر هر نشانه
از خوردگی و زنگ زدگی مشاهده کردید، باید هرچه سریع تر آن را بزدائید.
در مورد کابل های سست، مشکل ایجاد شده در روشن کردن اتومبیل است. حل این مشکل بسیار راحت است.
۸٫ باتری ضعیف یا کهنه
هر چیزی عمر محدودی دارد. حتی با وجود پیشرفت های بسیار در باتری خودرو ها،
برای ساخت باتری های با عمر حدود صد سال، هنوز راهی طولانی در پیش داریم. دلیل آن نیز ساده است.
گذشت زمان موجب تحلیل و زوال دستگاه ها می شود. ما انسان ها آن را به صورت پیری و گذر عمر احساس میکنیم.
برای موجودات غیر زنده به آن فرسایش می گوییم. اکثر باتری ها با عمر مفید ۳ تا ۴ سال تولید می شوند،
البته این تخمین بر اساس رانندگیِ نرمال زده شده. بدون نگهداری مناسب و
با عادت های غلط رانندگی نباید انتظار چنین طول عمری را از باتری خودرو خودتان داشته باشید.