چه مواقعی نیاز به صافکاری خودرو خود داریم؟
ممکن است بر اثر حادثه تصادف و یا برخورد با هر مانعی، خودرو شما آسیب ببیند
و ممکن است این صدمه وارد شده
به ماشینتان، شدید و یا ضعیف باشد. در چنین زمانی بدنه خودرو شما دچار برآمدگی و یا فرورفتگی می شود.
شما برای تعمیر آن و برگرداندن بدنه خودرو به روز اول باید به یک صافکار ماهر ماشین مراجعه کنی
چه زمانی ما نیاز به صافکاری خودرو داریم؟
اگر اتومبیل شما به خودرو یا هر مانع دیگری برخورد کند؛ امکان صدمه دیدن به بدنه آن وجود دارد .
این آسیب میتواند ، شدید
یا ضعیف باشد و در نتیجه، قسمتی از بدنه دچار فرورفتگی یا برآمدگی شود؛ حتی رنگ آن از دست برود.
در این شرایط برای برگرداندن بدنه به حالت اولیه، شما باید به یک صافکار ماشین ماهر مراجعه کنید.
جهت تعمیر قسمت صدمه دیده بدنه اتومبیل، دو حالت کلی وجود دارد:
الف: آسیب سطحی:
اگر صدمهای که به خودرو وارد میشود، منجر به خراشیدگی یا ناهمواری جزئی در سطح بدنه شود؛
به راحتی با روشهایی مانند پولیش یا صافکاری بدون رنگ، قابل رفع است.
ب: آسیب عمقی:
در صورتی که اتومبیل، صدمه جدی دیده باشد ؛ تنها راه، صافکاری ماشین و
به اصلاح چکش زدن آن است که در بیشتر مواقع بدون رنگ ، امکانپذیر نیست.
بحث اصلی ما در این مقاله، مورد دوم یعنی آسیب عمقی خودرو است که برای رفع آن باید به تعمیرگاه مراجعه کنید .
اهمیت رعایت نکات ضروری در فرایند صافکاری ماشین
اگر بخواهیم نکات مهم این نوع تعمیر را در دو دستهبندی کلی قرار دهیم؛ باید آن را
به دو بخش «تجهیزات صافکاری» و «مهارت صافکار» تقسیمبندی کنیم.
در خصوص تجهیزات، باید بگوییم که یک تعمیر خوب ، بدون وجود ابزارها و وسایل به روز و با کیفیت امکانپذیر نیست .
در مقابل مهارت شخص تعمیرکار دارای اهمیت بیشتری بوده که در ادامه، توضیح کاملی را درباره آن خواهیم داشت.
ویژگیهای صافکار متبح
- تعمیرکار تمام مراحل را با جزئیات و قیمت، پیش از شروع کار اعلام کند.
- باید پیش از شروع کار ، تمام قطعات اضافی روی بدنه (دستگیره در) از آن جدا شود تا بخش مورد نظر جهت صافکاری ماشین به راحتی در دسترس شخص باشد .
- شخص فرایند تعمیر را با دقت، صبر و حوصله کافی انجام دهد و تحت فشار، اقدام به صافکاری خودرو نکند.
- در صورت امکان برای صافکردن هر بخشی، چکش خود را از داخل بدنه به سمت بیرون بزند و دقت کافی در شدت ضربههایی که وارد میکند، داشته باشد .
-
گرما و حرارت به بخش آسیبدیده کمک میکند که راحتتر تغییر شکل دهد. صافکار باید در میزان گرمایی که به بدنه ماشین میدهد؛ وسواس به خرج داده تا گرمای زیاد، موجب آسیبهای جدیدتری نشود .
- سطح بدنه خودرو حین صافکاری باید مرتبا تحت تاثیر نور خورشید قرار گیرد؛ زیرا این نور توسط بدنه، جذب میشود و کمک بسیار خوبی برای تعمیرکار است .
- تا جایی که شرایط اجازه میدهد، نباید قطعهای از بدنه تعویض شود؛ زیرا هیچ محصولی در بازار به اندازه قطعات موجود در کارخانه کیفیت ندارند. همچنین تعویض هر بخشی از بدنه خودرو ، هزینه بسیاری را هم برای شما خواهد داشت .
- به قرینهسازی قطعات جفت (مثل درها) بسیار توجه شود تا پس از چکشزدن، دقیقا همتراز هم باشند.
- اگر پس از صافکاری، نیاز به رنگ بود؛ باید از بتونه نازک استفاده شود. بتونه ضخیم به مرور زمان دچار ترکخوردگی میشود .
-
صافکار در صورت امکان، تضمین کند که مراحل کار، بدون رنگ انجام میشود.
- دقیقا از کد رنگ بدنه که توسط خودروسازی مشخص شده، استفاده شود. البته کیفیت هم در این میان اهمیت دارد ؛ زیرا رنگ کیفیت پایین به مرور زمان و در اثر تابش نور خورشید ، خاصیت اولیه خود را از دست میدهد .
- بین بخش نقاشی شده و نشده، نباید هیچ مرزی (حتی جزئی) وجود داشته باشد.
- پس از اتمام کار، تمام قطعات خودرو باید به درستی بسته شوند و هیچ پیچی، جا نماند.
- پس از صافکاری کمی با ماشین رانندگی کنید؛ اتومبیل نباید دچار هیچگونه لرزشی شده یا صدایی از آن شنیده شود.
- یک صافکار ماهر باید در نگهداری تجهیزات خود، مراقبتهای لازم را انجام داده و نظافت را مخصوصا در مواقع نقاشی رعایت کند . زیرا کوچکترین آلودگی موجود در رنگ باعث خراب شدن نقاشی خودرو میشود.
یک صافکاری خوب ویژگیهای زیر را دارد
- حتی الامقدور عملیات تعمیر را بدون رنگ کردن انجام دهد تا صاحب خودرو ضرر کمتری را از بابت قیمت خودرو متحمل شود.
- صافکار تا حد امکان، قطعه ای را تعویض نکند و با صافکاری و نقاشی مشکل را حل کند.
- ضخامت بتونه در قسمتهای صاف شده بسیار نازک باشد، تا در گذر زمان و نور خورشید ترک نخورد.
-
نتیجه کار او باید این باشد که قسمت رنگ شده، هم رنگ سایر نقاط بدنه ماشین می شود و خط و مرز یا چین خوردگی ای بین قسمت رنگ شده و سالم وجود نداشته باشد. از فاصله ۱۰ تا ۱۵ متری و زیر نور آفتاب، تفاوت رنگی بین قسمتها وجود نداشته باشد. شفافیت و براقی قسمت رنگ شده و سالم دقیقاً مثل هم است .
- با نادیده گرفتن از کد رنگ بدنه ماشین، رنگی را که دقیقا هم شکل سایر قطعات بدنه است را بسازد . به این دلیل که رنگ بدنه خودرو، در اثر تابش اشعه آفتاب تغییر می کند . مثلا رنگ بدنه پژو ۲۰۶ مدل ۱۳۸۵ با کد رنگ ۶۷۹۰۵ (نقره ای) با رنگ بدنه پژو ۲۰۶ مدل ۱۳۹۳ با کد رنگ ۶۷۹۰۵ (نقره ای) ، متفاوت است.
- در حین تعمیرات و باز و بسته کردن قطعات خودرو ، هیچ پیچ و خاری گم نشود. قطعات و درپوش های مربوط به خودرو، مثل روز اول نصب شود و در هنگام رانندگی لرزش و صدایی نداشته باشد.
- فاصله بین قطعات مختلف بدنه، قرینه هم باشد، برای مثال در صورت صافکاری درب سمت راننده، پس از کامل شدن کار، فاصله ی بین لبه ی درب با گلگیر در طرف راننده و شاگرد دقیقاً مثل هم و برابر باشد .
- قیمت مناسبی داشته باشد و هزینه ی تمام کار را در ابتدا مطرح کند.
-
مدت زمان کمتری برای اتمام کار نیاز داشته باشد.
برخی اصطلاحات صافکاری
شاسی کشی
به عملی گفته میشود که برای برگرداندن شاسی خودروها به محل اولیه استفاده می شود.
این عمل معمولا با جرثقیل یا جک انجام می شود .
شاسی کشی زمانی اهمیت پیدا می کنید که ضربه حاصل از تصادف بسیار شدید باشد
و ستونهای اصلی بدنه را جابجا کرده باشد.
دستگاه مکش
دستگاهی است که به صورت مکش ، قسمت تورفته در اثر تصادف را بیرون می کشد .
این دستگاه بیشتر برای کار روی خودروهای با طراحی منحنی (مثل پژو ۲۰۶) استفاده آن میشود.
استفاده از دستگاه مکش، تجربه و تخصص صافکار را نیاز دارد تا بدون ریزش رنگ خودرو قطعه را صاف کند.
رنگ کوره ای
رنگ کوره ای فقط در کارخانجات خودروسازی قابل انجام است که مجهز به سیستم پخت رنگ و اتاق رنگ هستند.
صافکاری ها و تعمیرگاه ها ، هرگز چنین بودجه ای را در اختیار ندارند.
بعضی صافکارها برای سرعت بخشیدن به خشک شدن رنگ ، از اشعه UV استفاده می کنند .
این کار ارتباطی به رنگ کوره ای ندارد.
یکی از ویژگیهای رنگ کوره ای آن است که اگر در تماس با تینر فوری قرار گیرد ورآمده و حل نمی شود،
اما رنگی که توسط صافکاری ها اجرا شده باشد در اثر تماس با تینر فوری ۲۰ هزار ور خواهد آمد.
پولیش خودرو
رنگ روی بدنه خودرو، در اصل ۸ تا ۱۰ لایه از رنگ است که روی هم قرار می گیرند و روی بدنه خودرو را پوشش می دهند ،
پولیش بدنه، یک لایه از این رنگ را بر می دارد و بدنه خودرو براقتر نشان داده میشود، پولیش حتما باید توسط متخصص انجام شود
به این دلیل که زمان بندی خاصی برای پاک کردن مواد وجود دارد. انجام پولیش به دفعات، به رنگ بدنه آسیب می رساند .
واکس پولیش عملی شبیه به پولیش است ولی فقط بدنه را براق می کند و لایه ای از رنگ را بر نمی دارد.
کسانی که می خواهند کاری کنند بدنه ی خودرو زیباتر جلوه کند، معمولا از واکس پولیش استفاده می کنند.
ابزار و روش های صافکاری ماشین
اخیراً روش ها و عملیات تعمیر و صافکاری ماشین محبوبیت بیشتری پیدا کرده است .
جالب ترین روش ها برای صافکاری ماشین
یا اتومبیل به شما این امکان را می دهند تا بدون جدا کردن پانل ها،
بدنه ماشین را صافکاری کنید و در عین حال به پوشش محافظ آسیبی نرسد .
در حال حاضر چندین فناوری برای تعمیر و صافکاری ماشین و پانل های بدنه
اتومبیل بدون جداسازی و برچیدن آنها وجود دارد .
با استفاده از نتایج محاسباتی دقیق می توانیم ابزارهای موثری را
برای صافکاری قسمت های خارجی بدنه خودرو استفاده کنیم.
تعداد خودروها در جهان سال به سال با سرعت زیادی افزایش می یابد .
آمار زیادی از تصادفات رانندگی جاده ای که
در آن صفحات بدنه اتومبیل به میزان مختلفی آسیب دیده اند
اما با یک صافکاری ماشین مجدداً به ظاهر قبلی خود بازگشته اند .
بنابراین عملیات مربوط به تعمیر و ترمیم صفحات بدنه اتومبیل، مورد تقاضای روزافزون است.
همانطور که آمار نشان می دهد تا ۸۰٪ خسارات کم و متوسط است. نیمی از آنها فرورفتگی ندارند
و نیازی به تعویض کل بدنه نیز ندارند و با صافکاری ماشین می توان بسیاری از هزینه ها را کاهش داد.
بیش از ۵۰٪ این خسارات در مناطقی با دسترسی معکوس دشوار یا کاملاً بسته است.
در نتیجه روش های صافکاری ماشین مورد نظر نیز متناسب با این تفاوت ها، متفاوت خواهد بود.
ترفندهای صافکاری ماشین
مرحله اول صافکاری ماشین: پرکردن
همانطور که در تصویر می بینید، فولاد ۱ متری در یک زاویه روی یک صفحه خمیده قرار گرفته است
و به آن اجازه می دهد تا به شکل یک صفحه خم شود
و موقعیت یک فرورفتگی را برجسته کند. این باید یک قانون فولادی باشد زیرا آنها به طور یکنواخت خم می شوند.
جنس آلومینیومی می تواند انعطاف بیشتری داشته باشد.
در قسمتی که پانل به پر کردن نیاز دارد ، بین قانون فولاد و پانل فاصله خواهد افتاد .
می توانیم یک خط روی صفحه روی لبه شکاف بکشیم تا نشان دهیم
که در چه قسمت هایی از صافکاری ماشین باید از پرایمر یا پرکننده استفاده شود. پرایمر
به روش عادی و با استفاده از تراش دهنده پلاستیک در منطقه ای که مشخص شده، ادامه می یابد.
در اینجا آن را بر روی فلز برهنه و با یک پوشش ماسه ای برای یک کلید مناسب استفاده می کنیم،
اگرچه به نظر می رسد که پرکننده های مدرن بدنه تقریباً به هر چیزی می چسبند.
پر کردن روی رنگ مسئله سازترین بخش صافکاری ماشین است . در قسمت بالا رنگ پاشیده شده که به دلیل بهبود بدنه،
مقدار متفاوتی از رنگ در اطراف پرکننده فرو می رود و در نهایت با برخی خطوط در اطراف پرکننده مواجه می شوید.
با استفاده از رنگ سلولزی ، این خطوط می توانند یک یا دو هفته پس از رنگ آمیزی ، به عنوان تصفیه رنگ بهبود یابند.
پر کردن یک سطح رنگ شده در صافکاری ماشین
پرکننده های مدرن در صافکاری ماشین با استفاده از کاغذ شنی یا سمباده فلز که روی آن خورده است ، به بیشتر رنگ ها می چسبند.
خطر اصلی غرق شدن و ایجاد لبه پس از رنگ است، به ویژه هنگام استفاده از رنگ های سلولزی که چنین شرایطی تشدید می یابد.
رنگ های جدید با سرعت های مختلف به داخل پر کننده و رنگ اطراف جذب می شود و در پایان رنگ خشک شده با لبه ظاهر می شود.
برای به حداقل رساندن ایجاد لبه در صافکاری ماشین، می بایست رنگ را قبل از پر کردن با کاغذ سنباده ۲۴۰ ریز آماده کنیم
و قبل از رنگ آمیزی بیش از حد، پر کننده و رنگ اطراف آن را با سنگ ۴۰۰ همسطح کنیم. این کار باعث کاهش میزان استفاده از
کاغذ سنباده می شود که پس از اتمام رنگ آمیزی ممکن است بسیار زشت به نظر برسد.
پر کردن درزهای جوشکار شده در صافکاری ماشین
در صافکاری ماشین این بسیار معمول است که درزهای جوش داده شده
در صفحات بدنه دارای سوراخ های سوراخ کوچک به نظر برسد .
مخصوصاً اگر از روش جوشکاری توقف و شروع برای کاهش دمیدن استفاده شود.
پس از اتمام جوشکاری ، چراغ را در یک طرف پانل نگه دارید و از طرف دیگر سوراخ ها را پیدا کنید .
این سوراخ ها باید قبل از پر شدن جوش داده شده و بسته شوند،در غیر این صورت آب می تواند
از قسمت عقب پانل مستقیماً از پشت پرکننده عبور کرده و باعث ایجاد حباب شود.
در نهایت برای تکمیل صافکاری ماشین به عنوان یک احتیاط اضافی
در برابر این سوراخ ها یک راهکار مناسب می تواند
استفاده از درز و مهر و موم روی هر گونه تعمیر و جوشکاری باشد.