مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو از تحقق برنامه داخلیسازی قطعات طبق برنامه زمانبندی خبر داد و گفت:
بیش از ۴۵ درصد از پروژهها و قراردادهای میز نخست وزارت صمت به تولید انبوه و پیش تولید انبوه رسیده است.
فرشاد مقیمی افزود: از مجموع ۳۳ قطعه خوکفا نشده که همکاری با قطعهسازان
برای داخلیسازی آن در میز نخست خودکفایی آغاز شده، ۹ قطعه
به تولید انبوه رسیده و ۶ قطعه نیز در مرحله تولید یک روز خط (آمادگی برای تولید انبوه) است.
باقی قطعات نیز مطابق برنامه درحال خودکفایی است.
اطلاعاتی کامل در مورد داخلیسازی قطعات خودرو
وی تصریح کرد: با عزم ایجاد شده در زنجیره تامین،
تمامی قطعات طبق برنامه زمانبندی به مرحله تولید انبوه خواهد رسید.
مقیمی ارزش قرادادهای میز اول خودکفایی را ۴۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:
با سرمایهگذاری در داخلیسازی قطعات، علاوه بر قطع وابستگی و اتکا به توان سازندگان داخلی میزان ارزبری
در تولید محصولات نیز به صورت چشمگیری کاهش خواهد یافت.
وی از برنامه خودکفایی بخش دیگری از قطعات تا پایان سال خبر داد و گفت: به زودی پروژههایی را برای داخلیسازی تعداد دیگری از قطعات به اجرا خواهیم گذاشت.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، داخلیسازی قطعات را مهمترین اقدام برای برون رفت از بحران تولید خودروهای دارای کسری قطعه برشمرد و افزود: با تولید قطعات وارداتی توسط سازندگان توانمند کشور، امکان طراحی و تولید محصول جدید نیز برای خودروساز فراهم میشود.
وی تصریح کرد: گروه صنعتی ایرانخودرو تحقق اهداف تولید در چارچوب اقتصاد مقاومتی و راهبردهای دولت تدبیر و امید را با جدیت دنبال خواهد کرد.
کاهش قابل توجه تیراژ خودروسازان داخلی در نیمه نخست امسال
طبق آمار اعلامی از سوی انجمن خودروسازان ایران
در نیمه نخست سال جاری، تولید خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل
۱۸ درصد کاهش پیدا کرده و میزان تولید شرکت های بزرگ خودروسازی در این مدت با کاهش چشمگیری مواجه بوده است.
ایران خودرو با تولید ۲۴۷ هزار و ۱۶ دستگاه خودرو با کاهش تولید ۳۲.۲ درصدی
نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل مواجه بوده است.
از طرفی سایپا نیز با تولید ۱۴۹ هزار و ۳۴۲ دستگاه خودرو نسبت به نیمه نخست سال قبل، با کاهش ۶.۱ درصدی روبرو شد.
همچنین خودروسازی پارس خودرو همانند رقبای خود با تولید ۸۵ هزار و ۶۰۹ دستگاه خودرو
نسبت به شش ماهه اول سال ۹۶ با افت ۱۸.۲ درصدی روبرو گردید.
قطعات داخلی جایگزین قطعات بیکیفیت چینی شود
صنعت خودرو در سال ۹۱ و ۹۲، شرایطی مشابه را تجربه کرده بود.
در آن سالها، صنعت خودروی کشور بهشدت از ناحیه تحریمها ضربه خورد؛
بهطوریکه کاهش ۵۰ درصدی شمار خودروسازان در آن سالها اتفاق افتاد.
بااینوجود، در آن سالها مسئولان صنعت خودرو به دنبال
دور زدن تحریمهای صنعت خودرو بودند و درصدد این بودند تا قطعات خارجی
که از کشورهای اروپایی نظیر فرانسه وارد میشود با قطعات خارجی کشورهای آسیای شرقی نظیر چین جایگزین شوند.
اما در تحریمهای جدید صنعت خودرو، چینیها نیز تمایلی به همکاری با ایرانیها ندارند.
آنطور که کونلون بانک چین اعلام کرده است، تنها در چهارچوب اقلام غیرتحریمی (دارو و مواد غذایی) با ایران همکاری میکند.