آیا ارسال قطعات خودروهای چینی به ایران متوقف شده است؟
در بین خودروسازان، سایپا با واردات انبوهی از قطعات مورد نیاز
تولید این شرکت طی چندماه آینده بدون مشکل ادامه پیدا کند.
شرکت های چینی در ابتدای ماه جاری میلادی طی مکاتباتی با طرف های ایرانی، خواهان آن شده اند
در طی چندماه گذشته مشکلات زیادی گریبان گیر صنعت و بازار خودروی کشور شد،
توقف مدیریت شده تولید؟
به سراغ سناریو دوم برویم، همان که میگوید تولید محصولات چینی ایرانخودرو و سایپا بهطور موقت
و بهدلیل ناهمخوانی هزینههای تولید و قیمت فروش، افت کرده یا متوقف شده است.
ریشه این سناریو را باید در قیمتگذاری دستوری دانست،
چنانکه خودروسازان مجبورند با وجود رشد هزینههای تولید مربوط به مواد اولیه و ارز و دستمزد نیروی انسانی و بیمه و…،
محصولات خود را با قیمتهای قدیم بفروشند. این یعنی محصولات چینی ایرانخودرو و سایپا با هزینهای گزاف به تولید میرسند
و با قیمتی بسیار پایینتر به فروش میروند و در نتیجه، ضرر و زیان کلانی نصیب آنها میشود.
بنابراین اگر این سناریو را ملاک قرار دهیم، خودروسازان به عمد و برای آنکه بیش از اینها
دچار ضرر و زیان ناشی از تفاوت قیمت تمام شده و نرخ فروش محصولات چینی نشوند،
تولید را محدود یا متوقف کردهاند. در حال حاضر اگرچه در ظاهر قیمت خودروها مطابق فرمول حاشیه بازار تعیین میشود،
اما در عمل، تعیین قیمتها دستوری است و به همین دلیل، هزینه تولید با قیمت فروش همخوانی ندارد.
به گفته یکی از مدیران خودروسازی، در حال حاضر هزینه تولید فلان خودروی چینی چیزی حدود ۱۳۰ میلیون تومان است،
اما شرکت سازنده مجبور است آن را چند ۱۰میلیون تومان پایینتر به مشتریان تحویل دهد. به گفته وی،
از همین رو برای شرکت سازنده صرف نمیکند در این شرایط که قیمتگذاری دستوری بر بازار خودرو حاکم است،
تمام توان خود را برای تولید محصولات چینی به کار گیرد و فعلا صبر میکند
تا پس از فراهم شدن فضای مناسب
(امکان فروش محصول با قیمت نزدیک به بازار)، تولید را احیا کرده یا افزایش دهد.