دیسک چرخ چیست ؟
تمامی خودرو ها دارای ۲ دیسک چرخ جلو و ۲ دیسک چرخ عقب می باشند .
دیسک چرخ، یک صفحه دایره ای شکل می باشد .
دیسک چرخ ها از جنس چدن، آلومینیوم، آهن یا فولاد هستند .
آن ها به چرخ های خودرو متصل و در مقابل لنت ترمز ها قرار می گیرند .
به کمک دو پیچ و یک مهره مرکزی دیسک ترمز ها در سیستم نگه داشته می شوند .
دربرخی خودروها دیسک ها به راحتی به چرخ ها متصل هستند .
دیسک ترمز ها به کمک لنت ترمز ها سرعت خودرو را کاهش می دهند
و یا به صورت کامل خودرو را متوقف می کنند .
علل خرابی دیسک چرخ ها :
- استفاده از لنت ترمز نامناسب
- داغ شدن بیش از حد
- عدم تعویض به موقع لنت ترمز ها
موارد بالا از مهم ترین دلایل فرسودگی دیسک ها هستند .
در صورت بروز هر یک از موارد زیر ،دیسک چرخ های خودرو شما دچار مشکل شده و نیاز به تویض دارند :
- لرزش هنگام ترمزگیری
- صدای نامتعارف به هنگام ترمزگیری
- ترمزگیری ضعیف همراه با لرزش
- طی مسافت بیشتر درهنگام ترمزگیری
- به وجود آمدن شیار های ریز در سطح دیسک ها
- لرزش فرمان هنگام ترمزگیری
- لرزش پدال ترمز هنگام ترمزگیری
- سوت کشیدن هنگام ترمزگیری
- خوردگی سریع لنت ها
- تغییر رنگ دیسک
نکات زیر در افزایش طول عمر دیسک چرخ ها موثراند :
- از شستشوی خودرو هنگام داغ بودن دیسک چرخ ها خودداری کنید .
- از رانندگی با سرعت بالا در هوای بارانی خودداری کنید ؛
زیرا خیس شدن بیش از حد دیسک ها و لنت ها باعث بروز مشکل درهنگام ترمزگیری می شود .
- از ترمزگیری های شدید به مدت طولانی اجتناب کنید .
- در صورت کاهش ضخامت دیسک ترمز ها در اسرع وقت به تعویض آن ها بپردازید .
آموزش گام به گام تعویض دیسک چرخ جلو با لنت جلو
برای شروع کار ابزارهای مورد نظر راتهیه کنید
۱-A-یک دست لنت نو B -آچار چرخ C-آچار یکسر رینگی ۱۳ویکسر رینگی ۱۵ D-پیچ گوشتی
دوسو بلند و محکم E-دسته آلن ستاره ایF-بکس ۱۹ با دسته بکس واگر نبوداچار ۱۹ G-چکش
۲-قبل از هر کاری شما باید موارد ایمنی را رعایت کنید (خودرو را در یک سطح صاف پارک کنیدو ترمز دستی را بکشد
و برای مهار آن یک آجر یا چیزی که از حرکت ناگهانی خودرو جلوگیری کند جلوی چرخ میگذارید.
۳– اول پیچ های چرخ خودرو را با آچار چرخ یا بکس ۱۹ و رابط و دسته بکس به سمت چپ شل کنید بعد جک زده وچرخ را باز کنید.
حتما برای مهار خودرو زیر آن خرک یا چرخ خودرو یا آجر زیر شاسی یا زیر رام آن بگذارید
۴-فرمان را کاملا به سمتی که در حال کار هستید بچرخانید بعدسیم لنت قدیمی را ازسوکت خود آزاد کنید
و با یکسر ۱۳ و۱۵ پیچ کلیبر لنت را باز می کنید اگر سمت راست باز کرده اید
آچار ۱۳ را به سمت پایین فشار دهید و اگر سمت چپ بود به سمت بالا فشار دهید تا پیچ باز شود
۵-بعد با دوسو از سوراخی که لنتها قابل رویت می باشد بین لنت ودیسک چرخ اهرم کرده و به سمت سیلندر ترمز فشار دهید
تا کاملن روغن پشت سیلندر به مخزن روغن ترمز بر گردد برای کاهش فشار در مخزن ترمز را باز کنید
۶-کالیبر لنت را به سمت بالا می چرخانیدبعد لنت ها را بیرون کشیده وجای لنت
را با باد یا آب تمیز کرده و دیسک چرخ را از نظر ضخامت: لبه داشتن وخط داشتن چک می کنید
اگر این عیوب را داشت دیسک را هم عوض کنید
۷- برای باز کردن دیسک اول باید کل محفظه لنت را از دیسک جدا کنید برای این کار شما اول کالیبر لنت
را از جایش در آورید خارج می شود بعد دو عد پیچی که از پشت دیسک بین کالیبر و
دیسک بسته شده را با آچار ۱۹ به سمت چپ دستتان باز می کنید یعنی اگر سرپیچ
روبه روی شما باشد خلاف دستتان باز می کنید امیدوارم منظورم را گرفته باشید
۸-مرحله بعد با آچار آلن دو عدد پیچ ستاره ای روی دیسک را باز می کنید
قبل از باز کردن روی پیچ ها چند ضربه بزنید تا خودشان را ازاد کنند و براحتی باز شوند
۹-در این مرحله با ضربه دیسک قدیمی را در می آورید و دیسک جدید را جا میزنید
و پیچ های دیسک را می بندید دقت شود که گودی دیسک به سمت داخل باشد.
۱۰-محفظه لنت را جای خود می بندید و به پیم های کالیبر مقداری گیریس بزنید و سمت بالا را جا بزنید
بعد لنت های نو را جا می زنید لنتی که سیم دارد به سمت داخل می افتد
این سیم برای هشدار زمان تمام شدن لنت می باشد که چراغ STOPروشن می شود
۱۱-نکته مهم موقعه ای که لوازم ترمز را باز کردید هرگز ترمز نگیرید اگر دید که موقع جا زدن کالیبر اذیت می کند و
جا نمی رود حتما پیستون را تا آخر جمع کنیدوبعد کالیبر را روی لنت ها ببندید
حتما فنر پشت لنت ها به زیر کالیبر بیفتد از سوراخ کالیبر معلوم می شود