بیشتر کارشناسان توصیه می کنند که چسب خود را در جعبه دنده دستی یک بار در سال و همیشه در پاییز تعویض کنید. چرا؟
به طوری که وقتی یخبندان شدید می آید ، ماشین با روان کننده تازه کار می کند.
این توصیه با از بین رفتن خواص آن به عنوان یک مایع انتقال دهنده در طی تغییرات دما همراه است.
این بدان معنی است که در بهار ماشین دیگر دقیقاً همان روغن پر شده در پاییز را نخواهد داشت.
فراست باعث ضخیم شدن و چسبندگی روغن می شود و همین امر باعث افزایش بار در گیربکس می شود.
برای هر صاحب اتومبیل ، تصمیم برای تعویض روغن در جعبه دنده دستی به روش های مختلفی وجود دارد:
کسی شروع به شنیدن صداهای اضافی می کند که جعبه دنده هنگام کار از آن ساطع می شود.
دیگران نگران مسافت پیموده شده اتومبیل هستند ،
زیرا آنها هیچ وقت روغن را عوض نکرده اند. کسی فکر می کند هنگام خرید ماشین دست دوم ،
نمی توان بدون جایگزینی روان کننده کار را انجام داد ،
زیرا مالک قبلی می تواند انتقال را با مواد کم کیفیت پر کند.
در هر صورت برای آرامش قلب ، روغن را عوض کنید و نگران اتومبیل خود نباشید.
طراحی جعبه دنده دستی مانند اتوماتیک پیچیده نیست.
روغن موجود در جعبه مکانیکی یک مایع در حال کار است ،
بنابراین قطعات از نظر کیفیت روانکار چندان گیرنده نیستند. این بدان معناست
که در اینجا با زمان تعویض روغن ، همه چیز بسیار ارزان تر و آسان تر است.
که در ماشین های مدرن با گیربکس دستی ، تعویض روغن در هر ۱۰۰ هزار کیلومتر ۱ بار انجام می شود.
در جعبه های خودکار ، بیشتر – ۱ بار در هر ۶۰ هزار اجرا.
ترتیب دهی:
- ما ماشین را داخل سوراخ می کنیم. ما چرخ ها را با پشتیبانی پشتیبانی می کنیم.
- برای تسریع و ساده سازی روند تخلیه ، شاخه تخلیه روغن را باز کنید. صحیح نیست که در صورت لزوم ، وضعیت پوشش O-ring را بررسی کنید ، آن را تعویض کنید.
- درپوش تخلیه را باز کنید ، تمام روغن استفاده شده باید در یک ظرف آماده تخلیه شود.
- درپوش را به سوراخ تخلیه پیچ کنید.
- روغن را با استفاده از قیف بریزید. به لبه پایین توجه کنید – این حداکثر سطح روغن است.
- درپوش پر کننده روغن را پیچ کنید.
نحوه تعویض روغن در گیربکس اتوماتیک
در این حالت ، مایع روان کننده باید با مایعات توصیه شده توسط سازنده جایگزین شود.
گیربکس اتوماتیک به ترکیب روغن فوق العاده حساس است و کوچکترین مغایرت می تواند به گیربکس آسیب برساند.
ترتیب دهی:
- شیلنگ ورودی را از اتصال رادیاتور جدا کنید. آن را در هر ظرف با حداقل حجم پنج لیتر قرار دهید.
- اهرم انتخاب را به موقعیت “N” منتقل کنید. موتور را روشن کنید و مایع زباله تخلیه می شود. موتور نباید بیش از ۱ دقیقه کار کند ، در غیر این صورت پمپ گیربکس خراب می شود.
- موتور را متوقف کنید. شاخه تخلیه را باز کنید و مایع باقی مانده را از جعبه تخلیه کنید.
- درپوش را پیچ کنید و از یک قیف برای ریختن روغن جدید در سوراخ پر کننده استفاده کنید. سوراخ را می توان در بالای جعبه یافت. ۵٫۵ لیتر مایع بریزید. ابتدا نشانگر سطح را بردارید.
- اکنون ، با استفاده از یک سرنگ ۲ لیتر مایع دیگر را در شلنگ تامین کننده بریزید.
- موتور را روشن کن. ۳٫۵ لیتر روغن را تخلیه کنید.
- موتور را متوقف کنید. دوباره همان ۳٫۵ لیتر روغن را پر کنید.
- این عمل باید ۳ بار انجام شود.
- فقط پس از آن جعبه را از حجم مشخص شده توسط سازنده با مایع پر کنید.
فرقی نمی کند که گیربکس دستی داشته باشید یا اتوماتیک ، هنوز باید روغن موجود در آن را تعویض کنید.
تعویض صحیح انجام شده عملکرد بی نقص گیربکس را هنگام حرکت خودرو تضمین می کند. به یاد داشته باشید ،
ممکن است گره ها و خرابی ها بهترین تأثیر را در کار با ماشین نداشته باشند.
مسئله به موقع بودن تعویض روان کننده ها دیر یا زود تقریباً همه دارندگان خودرو را نگران می کند.
مطمئناً می توانید پاسخ این س specialال را در کتاب ویژه کارکرد ماشین پیدا کنید.
اما نباید کورکورانه از توصیه های چاپ شده پیروی کنید ، زیرا شهرت شهرت آن برای تولیدکنندگان در درجه اول اهمیت است
و نه هزینه ای که برای صاحب وسیله نقلیه متحمل می شود.
فرکانس تغییرات روغن در موتور و انتقال با آزمایش های مختلف تعیین می شود.
در حین کار ، آنها اغلب شباهت چندانی به بارهایی که ماشین به آنها قرض می دهد ندارند.
روان کننده تحت تأثیر کیفیت سوخت ، تنش مکانیکی ، شرایط دما و موارد دیگر است.
تعویض روغن موتور
اکثر تولیدکنندگان وسایل نقلیه توصیه می کنند که پس از ۱۵۰۰۰ مسافت پیموده شده ،
تعمیر و نگهداری منظم انجام دهند ، از جمله نیاز به تعویض روغن موتور.
شایان ذکر است که سوخت داخلی از نظر کیفیت با سوخت استفاده شده در خاک بسیار متفاوت است کشورهای اروپایی…
پس از بنزین ما ، مقدار زیادی رسوب کربن بر روی دیواره های سیلندر موتور ایجاد می شود. این رسوب کربن شسته شده
و به همین دلیل تعویض روغن موتور خیلی زودتر از آنچه تولیدکنندگان نشان می دهند ضروری می شود.
این ویژگی به تمام روغنهایی گفته می شود که اغلب در فضای باز ما
توسط مصرف کنندگان استفاده می شود. تنها استثنا روغنهایی هستند
که برای استفاده طولانی مدت مشخص شده اند. این کانتینر با “BMWLonglife-01” یا “BMW LL-01” مشخص شده است.
مواد با این شاخص تا ۲۰۰۰۰ کیلومتر قابل استفاده است.
تعویض روغن در گیربکس اتوماتیک
با نگرش دقیق به گیربکس ، و همچنین به موقع کار تعمیر، این قسمت از ماشین می تواند
تا زمانی ادامه یابد وسیله نقلیه… این نیاز به موارد زیر دارد:
- تنظیم سطح مایع کار و اجازه ندهید که انحطاط شدید آن رخ دهد.
- کنترل وضعیت روان کننده.
چه زمانی نیاز به تعویض روغن است و به چه چیزی بستگی دارد
برای اینکه درک کاملی از زمان تغییر مایعات در جعبه دنده داشته باشید ، باید عملکرد جعبه دنده کار شده را عمیقا درک کنید
و همچنین به تجربه متخصصان اعتماد کنید. شاخص اصلی که بر دفعات تعویض روغن درون جعبه تأثیر می گذارد ، عملکرد ماشین است.
هنگامی که ماشین بارهای سنگین را حمل می کند یا در حالت رانندگی شدید استفاده می شود ،
بر این اساس لازم است روغن در جعبه را هر چه بیشتر تغییر دهید.
ممکن است عجیب به نظر برسد ، اما رژیم دما بر شرایط و نیاز به تغییر روغن در جعبه تأثیر می گذارد.
به عنوان مثال ، دمای بالا باعث پیری زودرس می شود ،
در حالی که دمای پایین آن را به اندازه کافی ضخیم می کند. این جعبه از پدیده رایجی مانند ترافیک در خیابان های شهر رنج می برد.
توجه! بار کافی روی جعبه باعث شتاب شدید سرعت و همچنین شروع سریع می شود.
اگر شرایطی پیش بیاید که مجبور شوید ماشین را برای مدت طولانی در حالت لغزش چرخ نگه دارید ،
اولین کاری که باید انجام دهید بازرسی از جعبه دنده است.
فواصل تعویض روغن گیربکس اتوماتیک
انواع روغن موتور و جایگزینی آنها
تولید روان کننده ها به حدی رسیده اند که طیف وسیعی از روغن ها دارای چنان طبقه بندی بزرگی هستند
که تصمیم گیری در مورد انتخاب مایعات مناسب دشوار است.
برخی از آنها شبیه انواع موادی هستند که در دوران اتحاد جماهیر شوروی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گرفتند ،
در حالی که برخی دیگر به قدری پیشرفت کرده اند که هیچ چیز مشترکی با مایعات قرن گذشته باقی نمی ماند.
هرچه بود ، اما اگر به نزدیک نگاه کنید ، مشخص می شود که هر یک از آنها از یک پایه و همچنین مواد افزودنی مختلف تشکیل شده است. اساس می تواند:
نیمه سنتتیک
امروزه یافتن روغنی که دارای پایه معدنی خالص باشد کاملاً مشکل ساز است ، بنابراین از روغن
با پایه نیمه مصنوعی به عنوان یک جایگزین مناسب استفاده می شود.
آنها با توجه به این واقعیت که در اثر پوسیدگی آنها ، موتور به شدت آلوده شده است ،
اشکالات جدی خود را دارند. علاوه بر این ، مواد افزودنی بادوام نیستند و نتیجه آن تغییر ویسکوزیته است.
مشاوره تغییر آنها باید هر ۱۰-۱۵ هزار کیلومتر انجام شود ، اما اگر بارهای سنگین مشاهده شود ، باید این فاصله کاهش یابد.
روغنهای هیدروکراکینگ مصنوعی
یک نظر وجود دارد که آنها کاملا شبیه به نیمه مصنوعی هستند ، اما در طول کار ، این مایعات نشان داد بهترین خصوصیات…
با توجه به اینکه پایه های گرانتری دارند ، ویسکوزیته و مواد افزودنی در وضعیت پایداری قرار دارند.
فاصله جایگزینی ۳۰ هزار کیلومتر است، اما ارزش توجه به کیفیت سوخت مصرفی است.
این روغن همچنین شامل استرها و PAO است. تفاوت اصلی بین چنین روغنهای خاکستر کم
از این نوع در افزودنیهای کمتر آنهاست. این میزان خاکستر سولفاته ، P و S را کاهش می دهد.
توجه! این ویژگی به شما امکان می دهد تا میزان کاتالیزورها را افزایش دهید ، اما در نتیجه منجر به کاهش عمر موتور می شود.
روغن های مصنوعی مبتنی بر پلی آلفاولفین ها
این روغن محبوبیت زیادی در این زمینه از تولید روغن های مورد استفاده کسب کرده است
اتومبیل های مسابقه ای… هزینه پایه آنها به طور قابل توجهی با بقیه متفاوت است ،
اما در عین حال سیالیت بسیار بهتری دارند. علاوه بر این ، یک مزیت بزرگ این است که در دمای بسیار پایین یخ نمی زند. در عمل ثابت شده است
که روغن حتی در دمای -۶۰ درجه نیز یخ نمی زند. محصولاتی که در نتیجه فرایندهای تجزیه تشکیل می شوند برای موتور بی خطر هستند.
علاوه بر ویژگی های ذکر شده ، آنها دارای اشکالاتی نیز هستند. این شامل سطح پایین اصطکاک و قیمت بسیار بالایی.
تعیین فاصله استاندارد تخلیه برای چنین روغنی دشوار است ، اما کاملاً شناخته شده است که کاملاً در برابر فرایندهای پیری مقاوم است.
واقعیت وجود ناخالصی های مکانیکی ، که به خودی خود ناپدید نمی شوند ، قابل انکار است. آنها می توانند برای مدت طولانی کار کنند ،
در حالی که سطح عملکرد موتور کاهش نمی یابد. بعضی اوقات ، در بعضی موارد ، فاصله ساعات موتور به خوبی می تواند از مرز ۴۰۰ فراتر رود.
شایان توجه است به این واقعیت که مصنوعی هیدرو تركینگ دارای مقدار نسبتاً زیادی PAO است. در روند استفاده عملی
از این روغن ، مشخص شده است که انواع مختلف مصنوعی تفاوت کمی با یکدیگر دارند ، که نمی توان در مورد پایه های خالص گفت.
روغن های استر
مایعات مبتنی بر دیستر و پلی استر نوع نسبتاً جدیدی در نظر گرفته می شوند. آنها کجا دارند
بهترین عملکرداز مایعات PAO: اصطکاک کم و همچنین نوسانات. علاوه بر این ، آنها دارای یک فیلم روغن پایدار هستند
و با یک پایه مشخص می شوند که دارای خواص خوب شوینده است.
توجه! این کمی گران تر است ، اما لازم به ذکر است که مارک استرها همیشه نشان دهنده این واقعیت نیست که روغن از استرهای خالص تشکیل شده است ،
اما برعکس ، ممکن است حاوی مخلوط کاملی از محصولات مختلف باشد.
یک فاصله تخلیه خاص را نمی توان در اینجا نامگذاری کرد ، زیرا آنها به تعدادی روغن ورزشی تعلق دارند و نمی توانند تحت داده های استاندارد قرار بگیرند.
چنین روغن هایی به مواد افزودنی خاصی احتیاج ندارند. پس از انجام تعداد زیادی آزمایش ، نتایجی بدست آمد که نشان می دهد
این مایع دارای منبع زیادی است. از همین رو نیازی به تغییر بیشتر از ۶ هزار کیلومتر نیست.
خوبی این روان کننده ها این است که می توانند حتی یک موتور بسیار کثیف را تمیز کنند. به همین دلیل است که استفاده از چنین روغنی
پس از استفاده از مایعات بر اساس پایه معدنی یا هیدروکرراک توصیه می شود.
جمع بندی نهایی
به منظور حفظ موتور خودرو و گیربکس آن ، توصیه می شود روغن هایی خریداری کنید که پایه بسیار خوبی دارند و همچنین دارای مواد افزودنی پایدار هستند.
تعیین این ویژگی ها فقط توسط ظرفی که در آن بسته بندی شده کاملاً مشکل ساز است. بنابراین ، توصیه می شود به تجربه استفاده دوستان یا نتایج مطالعات خاص اعتماد کنید.
بیشترین مشاوره مفید این است که ارزش صرفه جویی زیادی را ندارد روان کننده ها، از آنجا که اگر این خواسته نادیده گرفته شود ،
شما مجبور خواهید بود هزینه های زیادی را برای تعمیر موتور یا سیستم انتقال قدرت متحمل شوید.