تسمه دینام چیست؟
تسمه دینام معمولا بیش از ۵ سال یا ۸۰ هزار کیلومتر دوام نمیآورد و باید آن را تعویض کرد.
در برخی خودروها تسمه دینام تا ۱۲۰ هزار کیلومتر را هم بدون مشکل کار میکند؛
اما برای دانستن زمان دقیق تعویض باید به دفترچه راهنمای هر خودرو رجوع کرد.
تسمه دینام با گذشت زمان به دلیل اینکه تحت فشار و حرارت زیادی قرار دارد،
کارایی خود را از دست میدهد و مستعد پاره شدن میشود. اگر مشکوک شدهاید
که تسمه دینام خودرویتان دچار مشکل است باید بهدنبال علائم زیر در خودروی خود باشید.
صدای جیر جیر از جلوی خودرو
اگر صدای جیر جیر از جلوی خودرو شنید شود، به احتمال زیاد وقت تعویض تسمه دینام است.
این صدا بر اثر ساییده شدن تسمه روی پولی ایجاد میشود. تنها راه بر طرف کردن این صدا نشان دادن خودرو
به یک مکانیک خواهد بود تا خودرو را عیبیابی کرده و تسمه را در صورت نیاز تعویض کند.
آموزش تعویض تسمه کولر و تسمه دینام پراید
برای این کار به آچار های ۱۰ – ۱۲ – ۱۳ – ۱۴ نیاز هست (حتما رینگی باشن ) البته به بعضی هاشون هم نیاز ندارید اما باشن بهتره !
- شما ابتدا باید این محفظه ی فیلتر هوا رو در بیارید کامل
- اینم عکسی با فضای باز از تسمه ها
- برای تعویض تسمه کولر باید اول پیچ هرزگرد رو یخورده شل کنید بعد پیچ سفت کن تسمه رو تا جایی که تسمه راحت از توی جاش در بیاد شل میکنید
(تسمه کولر فولی سر میل لنگ/ کولر /وهرزگرد میچرخونه ) - برای تعویض تسمه دینام اول این پیچ که گوشه دینام هست رو شل میکنید به سمت عقب شل میشهبا آچار ۱۲ بعد دینام را ه سمت خودرتان میکشید
تسمه دینام .دینام / واتر پمپ /وفولی سر میلنگ میچرخونه) - اگر دینام خیلی سفت بود یه پیچ دیگه زیر داره که برای باز کردنش باید به زیر ماشین برید از بالا راه داره ولی سخت باز میشه
- خب حالا دینام رو میکشید سمت خودتون – اینطوری
- تا اینجا دو تا تسمه رو درآوردید حالا دوتا تسمه ی جدید رو جایگزین میکنید و به همون روشی که تسمه ها رو باز کردید (برعکس اون کار هایی که کردید ) جدید ها رو میبندیدتسمه کوچیک ماله دینام تسمه بزرگ ماله کولر هست( دینام با یک تالیبر به سمت عقب اهرم کنید تا جایی که تسمه سفت باشه به اندازه یک سانتی متر جای بازی داشته باشه) تسمه قدیمی
نکات ایمنی را جدی بگیرید :
۱- میتونید از تسمه های شرکتی سایپا استفاده کنید که مارکشون دانگیل هست و از کیفیت خوبی برخوردارن
۲- وقتی که تسمه دینام رو توی جاش گذاشتید اول پیچ بالا رو سفت کنید بعد پیچ پایین در ضمن برای سفت کردن تسمه دینام دینام رو با یه اهرم (آچار چرخ ) به عقب هل بدید به انگشتتون رو وسط تسمه بزارید . انگشتتون باید ۲ سانت بیشتر پایین نره وقتی به این حد رسید پیچ رو از بالا سفت کنید .
۳- تسمه کولر هم تا جایی سفت کنید که وقتی انگشتتون رو وسطش میزارید ۲ سانت بیشتر پایین نره
۴- پیچ هرزگرد تسمه رو زیاد سفت نکنید .(زور خفن بهش نزنید )
۵- میتونید برای اطمینان وقتی تسمه دینام رو بستید یه استارت به ماشین بزنید و چکش کنید بعد برید پیچ زیر دینام رو مقداری سفت کنید .
۶- حواستون باشه که تسمه ها خوب توی ریل های خودشون قرار بگیرن.
تأثیرات خرابی تسمه دینام بر خودرو؛ ۵ علامت برای تعویض تسمه دینام
در صورت خرابی تسمه کولر یا همان دینام اتومبیل شما متحمل فشار زیادی میشود
چون از یک طرف پمپ آبخنک کننده موتور بهخوبی کار نمیکند
و از طرف دیگر سیستم تهیه نیز با مشکل مواجه میشود. همچنین ممکن است کنترل کردن و راندن خودرو نیز با مشکل مواجه شود
چون پمپ فرمان هیدرولیکی دیگر در کنترل شما نیست. در ادامه مقاله ۵ علامت خرابی تسمه دینام را با هم بررسی میکنیم.
علائمی که نشان از به سر رسیدن عمر تسمه هیدرولیک دارند و باید به فکر تعویض آن باشید.
۱- از کاپوت صدای جیر جیر میآید
اگر در زمان راندن خودرو، صدایی شبیه به صدای جیر جیر شنیدید در اولین اقدام ماشین را به تعمیرگاه برسانید.
زمانی که تسمه دینام در حال ساییده شدن باشد،
صدایی مثل جیر جیر میدهد که ممکن است به علت خرابی و اتمام تاریخمصرف باشد.
از طرف دیگر ممکن است تسمه کمی در جای خود جا به جا شده باشد
که در این صورت کافی است تسمه به حالت اولیه باز برگردد.
۲- فرمان سفت شده و کولر سرد نمیکند
خرابی تسمه دینام موجب دشوار شدن کنترل ماشین میشود. فرمانهای هیدرولیک به نرمی و فرمان پذیری بالا مشهور هستند.
اگر فرمان خودرو شما سفت شده و بهسختی میتوانید آن را حرکت دهید،
به احتمال زیاد با مشکلی اساسی در تسمه دینام مواجه هستید.
همچنین اگر سرمای کولر به اندازه معمول نیست و یا اصلاً کولر کار نمیکند ممکن است علت در خرابی تسمه هیدرولیکی باشد.
۳- دور موتور به سرعت بالا رفته و خودرو داغ میکند
در زمان احتراق و حرکت خودرو گرمای زیادی در اطراف موتور ایجاد میشود. اگر دیدید که دور موتور بدون هیچ علتی در حالا بالا رفتن است
و حس گرمای زیادی را در درون کاپوت کردید، بد نیست سری به تسمه دینام بزنید. بهشدت توصیه میکنیم در این حالت به رانندگی ادامه ندهد،
گرم شدن بیش از اندازه موتور ممکن است فشار زیادی را بر آن وارد میکند.
۴- تسمه پاره یا ترکخورده است
ممکن است خیلی اتفاقی در حال بازرسی اجزای فنی متوجه پاره شدن یا ترک خوردن تسمه دینام شوید.
به سادگی از روی این مسئله عبور نکنید.
در صورت پارگی یا حتی خراشیدگی، تسمه هیدرولیکی نمیتواند تمام نیرویی که موتور تولید میکند را به سایر اجزای داخل کاپوت منتقل کند.
۵- روشن شدن چراغ باتری یک هشدار جدی برای تعویض تسمه دینام است
اگر در حین رانندگی چراغ باتری روشن شد به رانندگی ادامه ندهید و در اولین فرصت خود را به تعمیرکار برسانید.
باتری خودرو تمام برق و انرژی ماشین را تأمین میکند.
قطعاتی مثل چراغها، ضبط و شارژر فندکی همه از نیروی باتری استفاده میکنند.
جالب است بدانید یکی از وظایف تسمه دینام چرخاندن قطعه دینام و انتقال انرژی آن به باتری است.
به همین دلیل در صورت خرابی تسمه دینام باتری به خوبی کار نخواهد کرد.
طول عمر و زمان تعویض تسمه دینام چقدر است؟
طول عمر تسمه دینام وابسته به موادی است که تسمه از آن ساخته شده است.
هرچقدر این مواد باکیفیت و گرانتر باشند عمر تسمه دینام بیشتر است.
در حقیقت یک قرارداد نانوشته بین تعمیرکاران و رانندگان وجود دارد که بعد از طی کردن ۸۰ هزار کیلومترمربع تسمه تایم باید تعویض شود.
البته این عدد متعلق به خودروهای قدیمی است و در اتومبیلهای جدیدی مثل ۲۰۶ sd
که از مواد EPDM استفاده میکنند، این عدد دو برابر شده و به ۱۵۰ هزار کیلومتر رسیده است.
چند پیشنهاد و راهکار پایانی برای جلوگیری از خرابی تسمه دینام
پیش از آنکه چند راهکار ساده برای جلوگیری از خرابی تسمه دینام را با هم بررسی کنیم باید یک نکته را یادآوری کرد.
خرابی تسمه صرفاً مربوط به ماشینهای ایرانی یا ارزانقیمت نیست. حتی
در صورت استفاده از خودرویی مثل برلیانس h220 استفاده از راهکارهایی که بیان میکنیم به کار میآید.
پیشنهادات برای جلوگیری از خرابی تسمه تایم را فهرستوار با هم مرور میکنیم:
- از باتریهای با ظرفیت بالا و حداقل ۶۵ میلی آمپرساعت در خودرو استفاده کنید.
- در شرایط عادی دور فن کولر را زیاد نکنید و آن را در درجه پایین قرار دهید.
- در زمان توقف ماشین یا در طول روز چراغهای اتومبیل را روشن نکنید.
- بهصورت دورهای شل یا سفت بودن تسمه تایم را با دست خود بررسی کنید.