دسته‌بندی نشده

آیا ارسال قطعات خودروهای چینی به ایران متوقف شده است؟

آیا ارسال قطعات خودروهای چینی به ایران متوقف شده است؟

آیا ارسال قطعات خودروهای چینی به ایران متوقف شده است؟

با وجود پایبندی کشورهای اروپایی، روسیه و چین به برجام، در طی ماه های گذشته شرکت های خودروسازی اروپایی ایران را ترک گفتند
و حال نوبت به تعدادی از شرکت های چینی رسیده است تا با عدم ارسال قطعات خودرو به ایران، روند مونتاژ خودروها را دچار مشکل کنند.
شرکت های چینی ادعا می کنند که این توقف ارسال قطعات موقتی بوده و پس از مدتی رفع خواهد شد، اما آینده نا مشخص است.
در بین خودروسازان، سایپا با واردات انبوهی از قطعات مورد نیاز
برای ساخت خودروهای برلیانس، وضعیت بهتری نسبت به دیگران دارد. پیش بینی می شود

تولید این شرکت طی چندماه آینده بدون مشکل ادامه پیدا کند.

پیش بینی می شود طی ماه های آینده، این مشکل تا حد زیادی برطرف شده و مونتاژ خودروهای چینی از سر گرفته شود.
شرکت های چینی در ابتدای ماه جاری میلادی طی مکاتباتی با طرف های ایرانی، خواهان آن شده اند
که ارسال قطعات به صورت موقت متوقف شود تا پس از بررسی مجدد بازار و شرایط معامله با طرف های ایرانی، بتوانند
در خصوص فعالیت در بازار ایران تصمیم بگیرند. شرکت های بسیاری در خصوص مونتاژ خودروهای چینی در بازار کشور فعالیت دارند
و همین مورد می تواند تولید آنها را با مشکل مواجه کند. هم چنین قطعات برخی خودروهای چینی و ایرانی با هم مشترک است
و این معضل بر روی تولید خودروهای داخلی نیز تاثیر خواهد گذاشت،
خودروهایی که بسیاری از آنها ماه هاست به دلیل نقص قطعه در خط تولید کارخانه ها متوقف شده اند.
در طی چندماه گذشته مشکلات زیادی گریبان گیر صنعت و بازار خودروی کشور شد،
از جمله توقف واردات، بازگشت تحریم های خودرویی، خروج شرکت های اروپایی از ایران و عدم تخصیص ارز دولتی به خودرو و صنایع وابسته که تمامی
این مشکلات نمایان گر گرانی بیش از حد و افت تیراژ محسوس در صنعت خودروی کشور هستند.
حال مشکل توقف ارسال قطعات خودرو از سوی شرکت های چینی نیز بحران دیگری برای خودروسازی ایجاد کرده تا وضعیت این حوزه بدتر از قبل شود.

توقف مدیریت شده تولید؟

به سراغ سناریو دوم برویم، همان که می‌گوید تولید محصولات چینی ایران‌خودرو و سایپا به‌طور موقت

و به‌دلیل ناهمخوانی هزینه‌های تولید و قیمت فروش، افت کرده یا متوقف شده است.

ریشه این سناریو را باید در قیمت‌گذاری دستوری دانست،

چنانکه خودروسازان مجبورند با وجود رشد هزینه‌های تولید مربوط به مواد اولیه و ارز و دستمزد نیروی انسانی و بیمه و…،

محصولات خود را با قیمت‌های قدیم بفروشند. این یعنی محصولات چینی ایران‌خودرو و سایپا با هزینه‌ای گزاف به تولید می‌رسند

و با قیمتی بسیار پایین‌تر به فروش می‌روند و در نتیجه، ضرر و زیان کلانی نصیب آنها می‌شود.

بنابراین اگر این سناریو را ملاک قرار دهیم، خودروسازان به عمد و برای آنکه بیش از اینها

دچار ضرر و زیان ناشی از تفاوت قیمت تمام شده و نرخ فروش محصولات چینی نشوند،

تولید را محدود یا متوقف کرده‌اند. در حال حاضر اگرچه در ظاهر قیمت خودروها مطابق فرمول حاشیه بازار تعیین می‌شود،

 

اما در عمل، تعیین قیمت‌ها دستوری است و به همین دلیل، هزینه تولید با قیمت فروش همخوانی ندارد.

به گفته یکی از مدیران خودروسازی، در حال حاضر هزینه تولید فلان خودروی چینی چیزی حدود ۱۳۰ میلیون تومان است،

اما شرکت سازنده مجبور است آن را چند ۱۰میلیون تومان پایین‌تر به مشتریان تحویل دهد. به گفته وی،

از همین رو برای شرکت سازنده صرف نمی‌کند در این شرایط که قیمت‌گذاری دستوری بر بازار خودرو حاکم است،

 

تمام توان خود را برای تولید محصولات چینی به کار گیرد و فعلا صبر می‌کند

تا پس از فراهم شدن فضای مناسب

(امکان فروش محصول با قیمت نزدیک به بازار)، تولید را احیا کرده یا افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =