اطلاعاتی کامل در مورد خرابی کمک فنر
انواع فنر خودرو :
- فنرهای فولادی : این نوع فنر از فولادهایی با الیاژ منگنز ، سیلیسیم ، کوروم و غیره می باشد فنرهای فولادی به صورت شمشی و مارپیچی و پیچشی در تعلیق خودروها به کارمی رود .
- فنرهای غیر فولادی : فنرهای غیر فولادی به صورت لاستیکی ، پنوماتیکی ، روغنی و گازی می باشد .
کمک فنر با مخزن بیرونی :
این نوع که بهترین نوع کمک فنر محسوب می شود ،
برای کارهای برجسته ای چون مسابقات اتومبیلرانی و موتورسیکلت رانی بکار می رود
و قیمت بالایی نیز دارد . در این نوع ، از یک کمک فنر تک تیوپه سبک و کوچک استفاده می شود
که بوسیله یک لوله به مخزنی که در قسمتی جدای از کمک فنر واقع شده و حاوی سیال و گاز می باشد
وصل می شود ، درون مخزن یک پیستون جدا کننده و یک سوپاپ فشردگی قرار دارد ،
از اینرو می توان این نوع را ترکیبی از دو نوع قبلی یعنی دو تیوپه و تک تیوپه دانست .
اشغال فضای کمتر در پشت چرخ ، بدلیل پرتابل بودن مخزن دوم
( در برخی موارد به تیوپ اصلی چسبانده شده ، اما در اکثر موارد جدا می باشد ) ،
خنک شدن بهتر و قابل تنظیم بودن ، از مزایای این نوع کمک فنرها محسوب می شود .
کمک فنر دو تیوپه هیدرولیکی :
عینا مشابه نوع گازی می باشند ، با این تفاوت که در آن ها
به جای نیتروژن تحت فشار کم ، از هوا در فشار معولی استفاده می شود ،
که مشکلاتی نظیر ایجاد کف در آن ها اجتناب ناپذیر است
( نوع هیدرولیکی ، نسل اول کمک فنرهای دو تیوپه محسوب می شوند ، که همینک جای خود را به انواع گازی سپرده اند ) .
کمک فنر چه می کند؟
این قطعه یکی از قسمت های سیستم تعلیق خودرو است که در کنار چرخ های جلو و عقب تعبیه می شود.
وظیفه اصلی این قطعه، مستهلک کردن ضربه ها و فشارهایی است که به خودرو و فنر خودرو وارد می شود.
از آنجا که فنرها نمی توانند فشارهای وارده را به آرامی رد و بدل کنند و بعد از جذب ضربه ها، یکباره نیروی خود را رها می کنند،
این قطعات به تعدیل این نیروها و ذره ذره رها کردن آن ها کمک می کنند.
این قطعه از یک طرف به نقطه ای ثابت از اتاق خودرو و از طرف دیگر به قطعه ای از سیستم تعلیق مثل طبق که متحرک است،
متصل می شود. به طور کلی، یک سر این قطعه باید به نقطه ای ثابت و سر دیگر به نقطه ای متحرک وصل شود.
علت خرابی ها چیست؟
با توجه به این که قیمت قطعات خودرو این روزها به شدت بالا رفته پس بهتر است سعی کنیم
به نحوی از خودرو استفاده داشته باشیم که عمر قطعات بالا رود.
از جمله مواردی که باعث خرابی کمک فنر خودرو میشود
حمل بار به شدت سنگین و بیشتر از ظرفیت خودرو است.
علاوه بر این عبور از راه های ناهموار به خصوص با سرعت بالا باعث خرابی این قطعه میشود.
یکی از مواردی که باید به آن توجه ویژه ای کرد در هنگام عبور از
دست اندازهاست که به شدت به خصوص درکلانشهرها وجود دارد.
سعی کنید هنگام عبور از دست انداز ترمز نزنید زیرا فشار زیادی به سیستم تعلیق خودرو وارد میکند.
بهتر است قبل از رسیدن به دست انداز سرعت خودرو را کاهش دهید.
علائم خرابی کمک فنر
آیا حس می کنید ارتفاع خودروی تان کم شده است یا یک طرف ، ارتفاع کمتری نسبت به طرف دیگر دارد ؟
کیفیت سواری خودروی شما مثل قبل نیست ؟
احساس کوبش و سواری خشک دارید ؟
نشانه های خرابی این قطعات را جدی بگیرید ، چرا که کمک فنرها از جمله قطعاتی هستند که ایمنی خودروها را تأمین می کنند ؛
به علاوه بروز مشکل در این قطعه ، سبب ایجاد مشکل در قطعاتی چون چرخ ها ، فنر ها و بلبرینگ ها از سیستم تعلیق و
جلوبندی و همچنین قطعاتی از سیستم های جعبه فرمان ، دیفرانسیل و گیربکس می شود .
نکات زیر ، نشانه هایی از خرابی کمک فنر خودرو است :
- شنیدن سر و صدا از سمت سیستم تعلیق ، به ویژه مواقعی مثل عبور از دست انداز ها و گرفتن ترمزهای شدید که فشار مضاعف به این قسمت وارد می شود .
- حرکات غیر طبیعی و شدید خودرو هنگام حرکت ، به خصوص هنگام عبور از ناهمواری ها
- عدم تناسب تایرها با هم و ساییده و پوسیده شدن آن ها به شکل غیر طبیعی و زودتر از موعد
- جمع شدن روغن در اطراف این قطعه یا چکه کردن روغن از آن
- سخت شدن کنترل خودرو به ویژه در پیچ های تند
- شتاب خودرو به سمت جلو هنگام گرفتن ترمز ( شیرجه زدن )
- لغزش چرخ ها و عدم تعادل
- کشیده شدن خودرو به یک سمت
روش برای تشخیص ایراد کمک فنر ها
- اگر کمک فنر نشتی دارد ، یعنی روغن به شکل مشهود از آن چکه می کند ، باید تعویض شود .
- بالا و پایین رفتن خودرو ـ بخصوص در جاده های ناهموار ـ یا شیرجه رفتن خودرو در ترمزهای شدید ، ممکن است به دلیل خرابی کمک فنرها باشد .
- اگر سر پیچ ، خودرو بیش از حد بپیچد به نحوی که راننده احساس کند کنترل خودرو دشوار شده است ، ممکن است کمک فنر خراب باشد .
- بالا پایین رفتن یا به اصطلاح رقصیدن چرخ ها روی جاده ممکن است منتج از عملکرد ناصحیح کمک فنرهای خودرو باشد .
- اگر بوش های محل نصب کمک فنر ترک خورده یا تغییر شکل داده باشد ،نوعی سرو صدا در سیستم تعلیق بخصوص موقع شتاب گرفتن ، ترمز کردن یا عبور از ناهمواری های سطح جاده ایجاد می شود و به همین دلیل هرچه زودتر باید نسبت
تاثیر خرابی کمک فنر خودرو در سایر اجزای آن
جالب است بدانیم در صورت خرابی کمک فنر خودرو ؛ خرابی کمک فنرها ضریب فرسودگی سایر قطعات خودرو نیز افزایش می یابد.
این قطعات شامل:
- فنر تعلیق
- جعبه فرمان
- دیفرانسیل
- لاستیک چرخها
- بلبرینگ چرخها
- بوشهای لاستیکی سیستم تعلیق
- گیربکس
- سیستم تعلیق
- -مجموعه سیبکهای فرمان است.